Продажбите на дребно във Великобритания неочаквано са се свили през февруари, след като онлайн пазаруването се е върнало на нивата си от март 2020 г. преди началото на пандемията, а поскъпващите горива са натежали на бюджета на домакинствата, пише Ройтерс.
Продажбите на дребно по обем са намалели с 0,3% спрямо януари, показват данните на Националната статистическа служба (ONS) на страната, публикувани в петък. Икономистите, анкетирани от медията, очакваха среден ръст от 0,6% на месечна база.
На годишна база показателят е нараснал със 7,0%. Повишението е под прогнозирания растеж от 7,8 на сто.
Без продажбите на автомобилни горива, чиито цени нараснаха поради ескалиращото напрежение между Украйна и Русия, продажбите са намалели с 0,7 на сто.
Според ONS продажбите през февруари са били с 3,7% над предпандемичните си нива от февруари 2020 г., но делът на онлайн продажбите като стойност се е свил до най-ниското си ниво от март 2020 г., спадайки до 27,8%.
Намалелият брой на новозаразени с омикрон щама е довел до спад в покупките на храна в размер на 0,2% на месечна база, тъй като хората са се завърнали в баровете и ресторантите. Социализацията и връщането към офисите са предизвикали 13% ръст на продажбите на дрехи.
Обемът закупени горива е надминал предпандемичните си нива за пръв път от премахването на ограничителните мерки против коронавируса.
Продажбите на магазините за стоки за дома са намалели с 2,5% и според някои търговци на дребно това се дължи на бурното време, което е повлияло на броя посетители.
Търговците на дребно се притесняват за това какво предстои през останалата част на годината, след като инфлацията във Великобритания вече достигна рекордни равнища.
Друг доклад, публикуван в петък, показа, че потребителското доверие в Обединеното кралство през март се е понижило до най-ниското си ниво от ноември 2020 г. Причина за това са били опасенията около инфлацията, по-високите лихви и войната в Украйна.