Румънската централна банка може да повиши лихвите в опит да се справи с ускоряващата се инфлация и да настигне съседите си в региона, които вече са предприели по-агресивни мерки по затягане на паричната си политика, пише Bloomberg.
Очакванията са в понеделник представителите на банката да завишат основния лихвен процент с 50 базисни пункта до 2,25%, според шест от единадесет икономисти, анкетирани от Bloomberg. Останалите петима прогнозират покачване до 2%. Към момента основната лихва е 1,75%.
Представителите на банката може да бъдат принудени да преосмислят колебанията си за по-бързо увеличаване на лихвите на фона на продължаващо покачване на енергийните цени, което захранва и инфлационния натиск.
Само допреди няколко месеца страната имаше най-високата лихва сред страните членки от Европейския съюз – сега обаче тя изостава зад другите държави от Източна Европа извън еврозоната, след като повиши лихвите два пъти със само 25 базисни пункта.
Румъния
Източник: Bloomberg
„Към момента централната банка продължава да бъде нетолкова агресивна в покачването на лихвите, което може би е предизвикано от забавящото се възстановяване на пазара на труда, за разлика от нейните съседи и от фискалната траектория, свързана с политическата несигурност“, написа в своя бележка към клиенти базираният в Лондон икономист от Wood & Company Рафаела Тенкони. „Въпреки това очакваме банката да забърза темпа си през следващите месеци, като започне с повишение [на лихвата] от 50 базисни пункта този месец“, посочва експертът. Според нея основният лихвен процент ще достигне равнище от 4% до края на тази от 4,5% до края на следващата година.
Централната банка на страната не очаква инфлацията да се върне на целевите равнища до втората половина на 2023 г. като покачването на цените ще мине 5% до края на тази година. През ноември потребителските цени бяха със 7,8 на сто по-високи спрямо същия период на 2020 г.
От друга страна, прогнозите са икономическият растеж да бъде сред най-бързите на континента, въпреки че новата вълна на пандемията и ограниченията, наложени в опит да се овладее разпространението на заразата, може да свият потребителското търсене.