Секторът на услугите във Великобритания е отбелязал най-бавния си темп на растеж от близо година през декември, когато в страната бе въведено блокиране поради разпространението на омикрон щама, който удари развлекателния сектор, пише Ройтерс.
Индексът на мениджърите по поръчките PMI на IHS Markit в услугите е спаднал до 10-месечно дъно през декември на ниво от 53,6 пункта. За сравнение – през ноември показателят се равняваше на 58,5 пункта. Окончателните данни са с няколко базисни пункта по-надолу спрямо първоначалните данни за равнище от 53,2 пункта през декември.
„Масовите откази от резервации в отговор на омикрон доведоха до спад в потребителски разходи за пътувания, отдих и развлечения“, каза икономистът от IHS Markit Тим Мур.
Последният път, когато индексът е бил на по-ниско ниво, е било през февруари 2020 г., когато страната все още бе блокирана, а ресторантите и магазините, които не предлагат стоки от първа необходимост, бяха затворени.
За разлика от миналата зима, когато малко британци бяха ваксинирани и имаше вълна от новозаразени, тази година премиерът Борис Джонсън отхвърли въвеждането на нови ограничения в Англия, въпреки че има такива върху развлекателния сектор в други части на Обединеното кралство.
Много от гражданите на кралството последваха препоръките за по-малко събирания. Това доведе до спад в темпа на растеж на бизнес услугите, придружен от значително по-голямо намаление в търсенето на потребителски услуги на място.
Бизнесите, предоставящи услуги, са били по-оптимистично настроени за 2022 г. през декември. Над половината от тях (55%) очакват производството да нарасне, а други 10% прогнозират спад.
Много икономисти обаче очакват голям натиск върху потребителското търсене, породен от рязко ускоряващата се инфлация. Според Английската централна банка ръстът в цените ще достигне 30-годишен връх от около 6% през април, когато правителството ще увеличи данъците за служителите.
Миналия месец Английската централна банка започна да повишава лихвите в опит справяне с дългосрочния инфлационен натиск.
„Много бизнеси изтъкнаха необходимостта от прехвърлянето на покачващите се цени върху клиентите през 2022 г.“, допълва Мур. По думите му фирмите са били притиснати да повишат заплатите на фона на силно конкурентния пазар на труда.
И двата компонента на индекса – този на потребителските и на производствените цени – са били на по-високи равнища през декември спрямо нивата им в началото на 2021 г.