Най-силният инфлационен натиск от може би 23 години насам спъна възстановяването на британските фирми за услуги от ефектите на пандемията през ноември, съобщи Ройтерс. Вдигането на цените е довело и до спад в оптимизма за следващата година, показват данни от проучване в петък.
Общият индекс на мениджърите по поръчките (PMI) за Великобритания на IHS Markit/CIPS е спаднал до 58,5 пункта през ноември от 59,1 пункта през октомври, което е лека ревизия надолу спрямо предварителните данни за 58,6 пункта.
Показателите в проучването за разходите, плащани от компаниите за услуги, и цените, които начисляват на клиентите си, удариха най-високите си нива от началото на стаститиката през 1998 г. Някои от представителите на Английската централна банка може да възприемат това като подкрепа в аргументацията за повишаване на основните лихви на следващото заседание, насрочено за 16 декември.
Параметрите от проучването за разходите на компаниите за услуги и за цените, плащани от клиентите, достигнаха най-високите си нива, откакто започна да се води статистика през 1998 г., което може би някои от представителите на централната банка на Великобритания приемат като начин да се подсигурят срещу вдигане на лихвите на 16 декември при следващото обявление на политиките.
Новите поръчки растат с най-бързия си темп от пет месеца насам, предизвикан от развитията при пътуванията след облекчаването на ограничителните мерки.
„Обезпокоително е, че най-бързорастящите части от сектора на услугите са също и тези, които са най-силно изложени на завръщането на по-строги ограничения заради пандемията, особено докато наближаваме важния период на празнични покупки“, каза икономическият директор в IHS Markit Тим Мур.
Оптимизмът е намалял до едногодишно дъно, дори преди новините за омикрон варианта на коронавируса да достигнат повечето от компаниите, взели част в анкетата миналия месец.
Общият PMI, обединяващ данните за услугите и производството, е достигнал 57,6 пункта през ноември спрямо 57,8 пункта през октомври.