Инфлацията при цените на едро в Япония удари 40-годишен връх през октомври след подобно представяне на производствените цени в Китай. Това става на фона на проблемите с доставките и растящите разходи за суровините, които заплашват корпоративните резултати в Азия, съобщава Ройтерс.
Нарастващият натиск върху разходите в комбинация със слабата йена, която надува цените на вносните стоки, засилва трудностите за третата по големина икономика в света, докато се възстановява от потребителския спад в резултат на пандемията.
„Нарастващите разходи със сигурност се отразяват негативно на корпоративните печалби“, казва Ацуши Такеда, главен икономист в Itochu Economic Research Institute. „Ако икономиката продължава да се възстановява, компаниите може да успеят да прехвърлят разходите [на потребителите] в даден момент“, допълни той.
Индексът на цените на корпоративните стоки (CGPI), който измерва цените, които компаниите си начисляват взаимно за стоките и услугите си, се е повишил с 8,0% през октомври на годишна база, задминавайки пазарните очаквания за ръст от 7,0%, показаха данни на Японската централна банка в четвъртък.
Ръстът, който надвишава ревизирано увеличение от 6,4% за септември, е най-бързият темп, откакто започва публикуване на сравними данни през януари 1981 г.
Цените на едро се повишават за редица продукти, включително горива, които са скочили с 44,5% през октомври на годишна база, и дървесина, при които ръстът е от 57,0%.
Индекс, измерващ базирани на йената цени на вноса на едро, е нараснал с рекордните 38,0% през октомври спрямо същия месец на 2021 г. - сигнал, че скорошният спад на йената вдига вече високите цени на суровините.
Японските компании засега са предпазливи към това да прехвърлят по-високите разходи на потребителите заради опасения, че чувствителните към разходи домакинства може да спрат да харчат. Поради това потребителската инфлация се ускори само с 0,1% през септември на годишна база.
Ограничено мнозинство японски компании обаче казват, че планират да прехвърлят или вече са прехвърлили разходите за суровини на потребителите, показва анкета на Ройтерс. Това е сигнал, че инфлационният натиск расте.
Това може да нанесе по-тежък удар върху японските потребители от тези в други страни предвид слабия растеж на възнагражденията. Това ще засили предизвикателствата за министър-председателя Фумио Кишида в опита му да изпълни обещанието си да разпредели повече богатство сред домакинствата.