Продажбите на дребно във Великобритания намаляват неочаквано за пети пореден месец през септември заради спад на потребителското доверие, засилвайки доказателствата, че икономическото възстановяване губи инерция, предава Bloomberg.
Обемът стоки, продаден във физическите магазини и онлайн, е намалял с 0,2% миналия месец спрямо август, обяви Националната статистическа служба (ONS) в петък. Икономистите очакваха ръст от 0,6%. Това е най-дългият период на последователни месечни спадове в историята и се случва въпреки паническото купуване на горива по време на кризата с доставките.
gb
Данните хвърлят светлина както върху слабите разходи, така и върху голямата промяна в моделите на потребление.
„Въпреки вдигането на ограниченията продажбите от физическите магазини спадат, а много потребители все още предпочитат да пазаруват онлайн“, казва Дарън Морган, директор на икономическата статистика в ONS.
Представителите на Английската централна банка са разтревожени, че недостигът на доставки и силното потребление след края на ограничителните мерки подхранват инфлационния натиск. Финансовите пазари очакват централната банка да повиши лихвените проценти този месец, макар че главният икономист на АЦБ Хю Пил заяви за Financial Times в четвъртък, че решението ще е „добре балансирано“.
Макар че банката измества фокуса си към инфлацията, потребителите усещат ефекта от по-високите цени, растящите данъци и недостига на стоки в магазините. Тези проблеми ограничават финансите на домакинствата и са довели до остър спад в доверието за перспективите пред икономиката.
Спадът миналия месец е силно изненадващ заради паническото купуване на гориво по време на кризата с доставките. ONS заяви, че продажбите на гориво са се увеличили 2,9% през месеца спрямо предишния и са скочили над предпандемичните нива. Това е подкрепило продажбите на някои бензиностанции, но се е отразило негативно на други с липсващи доставки.
Потребителското доверие е намаляло остро през октомври, показа отделно изследване на компанията за пазарни проучвания GfK в петък.
„Най-силното опасение е как потребителите виждат бъдещата икономика“, казва Джо Стейтън, директор по стратегиите към клиентите в GfK. “На фона на безрадостните новини – недостиг на храна и гориво, ускоряваща се инфлация, свиващи се бюджети на домакинства, вероятността от повишаване на лихвните проценти и растящ брой случаи на Covid – не е изненадващо, че потребителите се чувстват потиснати“.