Нагласите на американските потребители са останали слаби в края на август на фона на продължаващите притеснения заради инфлацията и коронавирусната пандемия, предава Bloomberg.
Окончателният индекс на нагласите на Мичиганския университет е намалял до близо десетгодишно дъно от 70,3 пункта през настоящия месец спрямо 81,2 пункта през юли, показват публикувани в петък данни. Те са в унисон с неокончателния индекс и малко под средната прогноза на икономисти, участвали в допитване на Bloomberg, за 70,8 пункта. Потребители
„Крайните реакции на потребителите се дължат на ръста на делта варианта, повишаването на инфлацията и по-бавния ръст на заплатите, както и на по-малките спадове на безработицата“, коментира Ричард Къртин, директор на допитването.
„Изключителният спад на нагласите отразява и емоционална реакция – от попарени надежди, че пандемията ще приключи скоро и животът може да се върне към нормалното без повторно налагане на строги коронавирусни регулации“, допълва той.
Ако спадът на доверието прерасне в намаляване на разходите, икономическият растеж може да се забави още повече през идните месеци.
Периодът на допитването от 28 юли до 23 август съвпада и с превземането на Афганистан от талибаните и началото на хаотичната операция по евакуирането на американски и афганистански граждани.
Анкетираните очакват инфлацията да се ускори до 2,9% през идните пет до десет години. Те прогнозират, че цените ще се увеличат с 4,6% през идната година, което е малко под очакваните 4,7% през юли – най-високото ниво от над десет години.
Значителните нарушения на снабдителните вериги и по-широкото повторно отваряне на икономиката стимулират бърз ръст на цените на редица стоки и услуги. Растящите наеми и цени на жилищата подлагат на допълнителен натиск финансите на американците.
В същото време ръстът през последно време на случаите на коронавирус осуетява плановете за връщане в офиса и в училище, налагайки отмяна на събития. Властите в много градове бяха принудени да върнат отново задължителното носене на маска.
Алтернативен индекс за доверието на потребителите, който поставя по-голям акцент върху очакванията за трудовия пазар, ще бъде публикуван от Conference Board във вторник.