Потребителските настроения в Германия през ноември бяха значително помрачени от частичното блокиране. Подобно на ситуацията от предходния месец, през ноември са се понижили както икономическите нагласи, така и очакванията за доходите и склонността към покупки. В резултат на това проучване на нюрнбергската компания за пазарни проучвания GfK прогнозира потребителското доверие в Германия да се понижи с 6,7 пункта през декември 2020 г., с 3,5 пункта по-надолу от октомврийското ниво, ревизирано до -3,2 пункта.
Gfk
Бързото нарастване на процента на заразените с коронавирус предизвика втора блокада от страна на германското правителство, макар и с не толкова строги ограничения от тези по време на първото блокиране през пролетта.
„Въпреки че магазините ще останат отворени, новото блокиране в хотелиерството, ресторантьорството и културата оказа сериозно влияние върху потребителския климат“, обясни Ролф Бюркъл, потребителски експерт в GfK. "В резултат на това всяка надежда, която все още имахме в началото на лятото за бързо възстановяване, вече е загубена. Нарастващата несигурност отново доведе до увеличаване на склонността към спестяване, друг фактор, който допринесе за спада в потребителския климат“, смята експертът.
Тази несигурност е отразена и в резултатите от проучването, според което трима на всеки четирима германци (75%) вярват, че COVID-19 представлява значителна или много значителна заплаха за Германия. 18% смятат, че заплахата не е толкова сериозна и само четири на сто казват, че изобщо няма заплаха.
Що се отнася до личното им бъдеще по отношение на COVID-19, потребителите са по-малко загрижени. Процентът на оптимистите е приблизително равен на тези с по-песимистичен възглед - приблизително 50% от анкетираните не са особено загрижени или изобщо не са загрижени за икономическото въздействие на коронавирусната криза върху собственото им бъдеще. Около 48% от анкетираните обаче посочват, че са или много загрижени, или донякъде загрижени.
„Начинът, по който се развива степента на заразяване през следващите седмици, ще изиграе решаваща роля за това дали потребителският климат ще може да се стабилизира отново. Само значително намаляване на броя на заразените и облекчаване на ограниченията ще възстановят по-оптимистичната перспектива“, прогнозира Ролф Бюркъл.
Икономическите очаквания продължават да намаляват
Индикаторът на икономическите очаквания е спаднал със 7,3 пункта до -0,2 пункта, което е най-ниското му ниво от май тази година, когато беше на -10,4 пункта.
По-лекият режим на блокада („Lockdown-lite“), както беше наречен, влезе в сила в началото на ноември и с него надеждите на потребителите за устойчиво възстановяване на германската икономика изчезнаха. Според публикувания наскоро годишен доклад на Германския съвет на икономическите експерти подновените ограничения, свързани с пандемията, временно ще спрат възстановяването на германската икономика.
Износът също няма да може да осигури значителен тласък на германската икономика през следващите месеци, тъй като някои от най-важните търговски партньори като Франция, Италия, Испания и Обединеното кралство, са много по-силно засегнати от COVID-19 и са въвели по-строги мерки за справяне с вируса.
Оптимизмът относно доходите намалява
Очакванията за доходите претърпяха нов спад през ноември вследствие на влошаващите се икономически перспективи. Индикаторът загуби 5,2 пункта, падайки до 4,6 пункта, или загуба от 41 пункта в сравнение със същия период на миналата година.
Повторното блокиране тази година нанесе сериозен удар за бизнеса в сферата на хотелиерството, културата и туристическата индустрия. Въпреки значителната финансова подкрепа от правителството, редица бизнеси в тези отрасли е малко вероятно да оцелеят и ще бъдат принудени да обявят несъстоятелност. Това подхранва страховете за загуба на работни места за много служители, което в крайна сметка тежи върху очакванията за доходите.
Склонността към покупки също намалява
Склонността към покупки не е имунизирана срещу спада на икономическите очаквания и очакванията за доходите. Показателят се понижава с 6,5 пункта до 30,5 - ниво, което все още се счита за задоволително в сравнение с другите два показателя.
Освен това опасенията относно загубата на работни места в резултат на евентуално увеличаване на броя на фалитите също ще повлияят на склонността към консумация.