Оптимизмът на германските потребители намалява значително през октомври - около три четвърти от потребителите приемат, че COVID-19 представлява голяма или много голяма заплаха и около половината са загрижени или силно загрижени за своето лично бъдеще.
И икономическите очаквания, и очакванията за доходите, както и склонността към покупки понасят сериозни загуби. Проучване на нюрнбергската компания за пазарни проучвания GfK прогнозира потребителското доверие в Германия да се понижи до 3,1 пункта през ноември, което е понижение от 1,7 пункта в сравнение с октомври тази година.
германия
"Бързото нарастване на процента на заразени с коронавирус води до затягане на ограниченията, наложени от пандемията. Страхът от второ блокиране, ако инфекциите излязат извън контрол през следващите зимни месеци, също се увеличава", обяснява експертът на GfK Ролф Бюркъл.
„В резултат на това възстановеното в значителна степен настроение на потребителите от началото на лятото, отново се помрачи. Наблюдава се и по-голяма склонност към спестяване през октомври, което също допринася за влошения климат на потребителските нагласи“, заяви той.
Около три четвърти от потребителите в Германия (74%) смятат, че COVID-19 представлява голяма или много голяма заплаха. 17% виждат риска като по-малък, а 6% изобщо не се чувстват застрашени. Що се отнася до личното им бъдеще - имайки предвид потенциалните икономически ефекти от кризата - половината (51%) са засегнати или силно загрижени. Около 34% казват, че са по-малко загрижени, а 11% изобщо не се притесняват.
Дали потребителският климат може отново да се стабилизира през следващите месеци, ще зависи преди всичко от това колко бързо нарастват новите случаи с коронавирус.
Икономическите перспективи намаляват значително
Икономическите очаквания сред германците са най-големият губещ сред показателите за настроението през октомври. След пет поредни увеличения, икономическото настроение сега загуби 17 пункта, като падна до 7,1 пункта. Добрата новина е, че все още е на положителна територия на ниво от близо 21 пункта в сравнение със същия период на миналата година.
Изгледите за доходи падат
Затихващият икономически оптимизъм не остави незасегнати и перспективите за доходи на потребителите през октомври. Индикаторът за очакване на доход губи 6,3 пункта, падайки до 9,8 пункта. Така той е с 29 пункта по-надолу от стойността си по същото време миналата година.
Леки спадове при склонността към покупки
Склонността към покупки претърпя спад вследствие на занижените икономическите перспективи. С намаление от 1,4 пункта обаче този спад е значително по-малък. В момента показателят остава на много задоволително ниво от 37 пункта, като е само с 15 пункта под нивото си през същия период на миналата година.
Ако опасенията относно загубите на работни места се увеличат в бъдеще в резултат на пандемията, потребителите ще бъдат по-внимателни при покупките си, което ще се отрази негативно и на потребителския климат, сочи още проучването.