Надеждата за бързо възстановяване на потребителските настроения в Германия е потисната през август. След три поредни резки покачвания индикаторът осезаемо губи позиции този месец. В същото време икономическите очаквания и склонността към покупки се подобряват незначително, а очакванията за доходите отчитат съществен спад. Тъй като склонността към спестяване също се увеличава в момента, от института GfK прогнозират стойност на показателя си за потребителските нагласи от -1,8 пункта за септември 2020 г., или с 1,6 пункта по-малко в сравнение с август тази година. г
"Нарастващият брой на заразените и страхът от затягане на свързаните с коронавируса ограничения причиняват несигурност и вследствие на това потискат настроенията. Намалението на ДДС, което влезе в сила от 1 юли, може да подкрепи склонността към потребление, но в момента не дава по-силен тласък “, обясни Ролф Бюркл, експерт по поведението на потребителите в GfK. "Дали това е само временно замъгляване, зависи преди всичко от по-нататъшното разпространение на заразата и необходимите мерки, които трябва да бъдат предприети от властите", добави той.
Несигурността е особено очевидна в очакванията за доходите, които след три поредни увеличения претърпяват забележим спад през август. Индикаторът се понижава с 5,8 пункта на месечна база до 12,8 пункта. Така на годишна база се отчита спад от 37 пункта.
Увеличаването на склонността към спестяване с 5,5 пункта този месец също сигнализира за нарастваща несигурност и има отрицателно влияние върху доверието на потребителите.
Склонността към потребление нараства минимално
За разлика от перспективите за доходите склонността към потребление се увеличава. Нараствайки с 1,2 пункта на месечна база до 43,7 пункта, показателят е само с 5 пункта под стойността си за същия отчетен период през предходната година.
Икономическите очаквания отчитат слаб ръст
Икономическите перспективи на потребителите също се подобряват за четвърти пореден месец през август. Но и тук увеличението е доста слабо или едва от 1,1 пункта. Индикаторът се изкачва до ниво от 11,7 пункта. Въпреки това по-добра стойност (14,8 пункта) е отчетена за последно през ноември 2018 г.
Потребителите продължават да предполагат, че германската икономика ще бъде в състояние да излезе от най-лошата си рецесия в следвоенния период с помощта на обширните пакети от стимули за бизнеса и потребителите. Тази прогноза обаче не предвижда допълнителни драстични мерки за овладяване на пандемията или дори втора блокада.
За цялостно и устойчиво възстановяване в германската икономика е също изключително важно страните купувачи на германския износ да стъпят бързо на крака, пишат от Gfk.