Следващата граница на устойчивото финансиране е буквално в портфейлите. Докато активи за 30 трилиона долара се вливат в устойчиви инвестиции, всичко останало, от потребителските разходи до кредитните карти и традиционното банкиране, представлява по-голямо парче от пая, наречен „околна среда, социални политики и управление" (ESG)- трите основни фактора при оценка на устойчивостта и социалното въздействие на дадена инвестиция в компания или бизнес.
Проблемът излиза извън това да разберем колко зелени са ежедневните ни покупки: сега става въпрос за това какъв вид бъдеще финансират вашите банкови депозити и кредитни карти, пише Емили Часан за Bloomberg.
През тази седмица Morgan Stanley стана първата банка в САЩ, която се присъедини към група за отчитане на въглеродни емисии, проследяваща това как заемите й допринасят за изменението на климата. Bank of the West на BNP Paribas, която вече има строги политики по отношение на финансирането на изкопаеми горива и тютюнев бизнес, започна да предлага „климатична" сметка за проверка на активноста. Тя се предлага с инструмент за проследяване на въглеродните емисии, с която клиентите могат да разберат дали са пазарували в устойчив магазин.
В сряда Mastercard обяви план за работа с 60 други финансови институции за издаване на кредитни карти, направени от рециклируема, биоразградима или събрана от океана пластмаса. По изчисления на компанията, всяка година се произвеждат 6 милиарда разплащателни карти и заедно захранват с 5,7 милиона тона допълнителна пластмаса сметищата, когато се подменят.
Независимо от картите в портфейла на съответния потребител, „тук става въпрос за демократизиране на достъпа до устойчиво финансиране“, казва Бен Стюарт, главен маркетинг директор на Bank of the West. Разбира се, съществуват много предизвикателства пред истински устойчивото банкиране или проследяване на въглеродните емисии на всички покупки. И все пак това е стъпка към осигуряване на по-достъпен устойчив финансов избор. Доскоро инвестиционното въздействие и устойчивото инвестиране като цяло бяха ограничени до богати инвеститори, които могат да поемат рискови залози.
„Ако мислите за ESG, устойчивостта и финансовия живот на хората само по отношение на инвестициите, вие се обръщате към много малка представителна извадка от страната. Хората харчат 36 милиарда долара на ден като потребители и това оказва много по-голямо въздействие”, казва Андрей Черни, изпълнителен директор Aspiration Bank. Базираната в Калифорния банка предлага продукти, които позволяват на клиентите да засаждат дървета със своите покупки или да купуват въглеродни компенсации.
„Има много хора, които мислят за устойчивост и етика, когато вземат ежедневни решения относно дрехите или протеините, които искат да купят, кафето, което пият или колата си“, казва Черни и добави: „Но не осъзнават, че тяхната банкова кредитна карта и депозитите имат много по-лошо влияние върху планетата“.