Продажбите на дребно в САЩ записаха ново рекордно понижение само месец, след като бе достигнат предишният рекорд – последица от продължаващата коронавирусна пандемия, която накара бизнеса да спре, предизвика съкращения на персонала и принуди американците да си останат вкъщи.
Продажбите на дребно спадат с 16,4% през април спрямо предходния месец – близо двойно на понижението от 8,3% през март, което до днес бе най-лошото откакто се събират данни от 1992 г. Средните прогнози бяха за спад от 12%, съобщава Bloomberg.
И докато блокирането на икономиката обхвана едва част от март, то мерките и тяхното въздействие върху разходите на американците бяха усетени в пълен размер през април. Блокадите и най-голямата безработица от Голямата депресия насам отказаха потребителите да харчат пари.
Всички от водещите 13 категории, с изключение на една, записват понижения. Най-голям е спадът при магазините за дрехи (78,8%) и магазините за електроника и домашни уреди (60,6%). Единствената категория с ръст е тази на продажбите извън магазини, в която влизат онлайн търговците като Amazon.com. Тя отчита повишение от 8,4%.
Магазините за храни и напитки, чиито продажби отчетоха ръст през март, тъй като много американци се запасяваха със стоки от първа необходимост, отбелязват понижение от 13,1%. Ресторантите и баровете записват спад от 29,5%.
Рязкото намаление на потребителските разходи се приема като една от основните причини за очаквания най-рязък от 1947 г. спад на брутния вътрешен продукт през това тримесечие. Но със започналото вече облекчаване на блокадите, а съответно и на ограниченията на бизнеса, се очаква разходите за търговия на дребно да се ускорят през идните месеци.