Коронавирусът оказва огромно влияние върху настроенията на потребителите в Германия. В резултат на това GfK прогнозира ниво на показателя за потребителските настроения от 2,7 пункта за месец април 2020 г.- с 5,6 пункта по-ниско от нивото през март.
Значителното увеличение на броя на заразените в Германия и мерките за ограничаване на заразата причиняват срив в измерителя за потребителските настроения. Нивото от само 2,7 пункта е на най-ниското за индекса от май 2009 г., когато бяха отчетени 2,6 пункта.
„В светлината на настоящото развитие ние понижаваме прогнозата си за ръст на потреблението до един процент за 2020 г. Търговците на дребно, производителите и доставчиците на услуги трябва да се подготвят за рецесия“, обяснява Ролф Бюркл, експерт по потребителско поведение в GfK. "Колко тежка ще бъде тази рецесия в крайна сметка ще зависи от това, кога икономиката ще намери пътя си обратно към нормалното. Надеждна прогноза по отношение на потреблението може да се направи само ако можем да предскажем колко дълго ще останат в сила мерките за борба със заразата", добави той.
Търговия на дребно като цяло е изправена пред трудни времена. Въпреки това, коронавирусът е довел до увеличение в продажбите на лекарства и хранителни стоки с 14 процента на годишна база. Този растеж се дължи предимно на презапасяването през последната седмица на февруари, което доведе до увеличение на продажбите до 200 процента в някои категории в сравнение със същата седмица през миналата година. "Тази тенденция ще се запази и през март и потенциално следващите месеци", каза д-р Роберт Кекскеш, експерт по търговия на дребно на GfK. Но магазините за лекарства и хранителни стоки също ще трябва да се адаптират към финансово несигурното положение на потребителите както в средносрочен, така и в дългосрочен план. „Много от домакинствата ще попаднат в несигурно положение и ще станат зависими от социални помощи. Магазините за лекарства и хранителни стоки също трябва да се подготвят за това", добави Кекскеш.
Потребителите се страхуват от рецесия
Потребителите очакват много трудни икономически времена в Германия в близкото бъдеще. Икономическите очаквания спаднаха с 20,4 пункта през март до -19,2 пункта. Това е спад с 27 пункта на годишна база. По-ниска цифра е била последно регистрирана през август 2012 г., когато показателят е отчел ниво от -20 пункта.
В резултат на широкото разпространение на вируса и свързаните с него ограничения, германската икономика е доведена до застой за много кратък период от време. Със спирането на производството и затварянето на заведенията икономическата активност в страната спада почти до нула в много сектори. Притесненията за загубата на работни места са се увеличили значително само за кратък период от време.
Очакванията за доходите в резултат на спада в икономическите прогнози
Спадът в икономическите прогнози води до тежки понижения в очакванията за доходите. Показателят губи 13,4 пункта и вече възлиза на 27,8пункта или на най-ниското си ниво за последните седем години. В сравнение с миналата година, текущата цифра представлява спад от почти 28 пункта.
Нарастващата несигурност по отношение на все по-нестабилната ситуация със заетостта, съчетана с увеличаване на безработицата и намалените часове труд, води до нарастващ песимизъм по отношение на доходите. Макар че показателят все още е значително над средната си стойност в дългосрочен план, има опасения, че това ниво няма да бъде устойчиво през следващите месеци.
Склонността към потребление също спада
Индикаторът за склонността към потребление се понижава с 22,2 пункта, спадайки до 31,4 пункта. За последно по-ниска цифра е била регистрирана през юни 2013 г., когато показателят се е намирал на ниво от 31,1 пункта. От друга страна по стръмно понижение на показателя е било отчетено за последно през януари 2007 г.
Въпреки очакваната загуба на доходи измерителят все още е доста над средното си ниво, а това може да се счита за малък лъч на надежда в иначе мрачна ситуация. Трябва обаче да се има предвид, че проучването е проведено в периода между 4-и и 16-и март и анализаторите смятат, че тогава голям брой от респондентите все още не са били наясно с ефектите от блокадата. От друга страна забележимото увеличаване на склонността към спестяване също натежава над потребителските настроения.