Потребителските цени в Китай се повишават с най-бърз темп от над осем години през януари, докато разпространението на коронавируса и последвалото прекъсване на транспортните връзки в цялата страна вероятно ще доведат до допълнителни ценови ръстове през следващите месеци, съобщава Bloomberg.
Потребителските цени във втората по големина икономика в света се повишиха с 5,4% през януари, като цените на храните се увеличиха с най-бърз темп от 2008 г. Но изследвания показват, че по-рязко увеличение на цените се забелязва дори преди избухването на смъртоносната зараза заради очаквания скок на търсенето около китайската Нова година и последиците от африканската чума по свинете, заради която бяха убити милиони животни, удряйки запасите от свинско месо.
Драстично влошената ситуация по отношение на коронавируса през последните 10 дни изостри влиянието на тези фактори, като се очаква цените да продължат да нарастат бързо. Това не само ще навреди на потреблението на вътрешния пазар, но би могло да повиши цените в световен мащаб, ако транспортните прекъсвания в Китай окажат негативно влияние на доставките на различни промишлени стоки и износни храни.
„Избухването на вируса пренаписа историята на търсенето и предлагането в Китай, като предлагането остава на сравнително ниско ниво с изключение на медицинския сектор, като търсенето също спада“, посочва Томи Си, икономист в базираната в Сингапур Oversea-Chinese Banking Corp. „Цените вероятно ще продължат да нарастват поради слабото предлагане“, добавя още той. Китайска
Повишаването на индекса на потребителските цени се дължи главно на честванията по случай китайската Нова година и щетите, причинени от коронавируса, а също и поради по-ниската база през миналата година, тъй като тогава празникът се падаше през февруари 2019 г., се казва в съобщение на Националното статистическо бюро.
Кой е засегнат?
Спадът и затварянията на заводи ще засегнат и чуждестранните компании с производства или продажби в Китай и може да доведат до повишаване на цените на потребителските стоки в САЩ и на други места, ако фабриките не рестартират скоро дейността си.
Основният партньор на Apple за производството на iPhone е заявил на служителите в завода си в Шънджън да не се връщат на работа в понеделник, когато приключи удължената почивка след Лунната нова година, а възобновяването на производството зависи от политиката на правителството.
В други многонационални компании с отпечатък в Китай вече се наблюдават смущения. Nike Inc. затвори около половината от своите фирмени магазини в Китай, а конкурентната марка Adidas AG също заяви, че е затворила значителен брой магазини в Китай в резултат на епидемията, съобщи Bloomberg през миналата седмица.
Китайските земеделци изпитват сериозни затруднения, тъй като властите наредиха спиране и блокиране на пътищата в различни градове и райони в опит да ограничат разпространението на болестта. Пътищата за транспортиране на фуражи за животни и селскостопански продукти бяха блокирани.
Сън Даву, основател на групата за земеделие и животновъдство Hebei Dawu, споделя, че компанията му трябва да "изхвърля" около 5000 килограма пресни яйца и 40 0000 пилета ежедневно поради невъзможност да бъдат доставени на търговците, които да ги продадат.
„Храната за животните ще бъде изгорена", казва той в друга публикация в Weibo, китайския еквивалент на Twitter, на 4 февруари.
В момента основният проблем, с който се сблъсква неговата компания, е блокирането на пътищата, казва управител на компания, наречен Ян, който дава пред Bloomberg само фамилното си име. „Стана по-добре, но все още има някои крайности, когато на нашите камиони не се позволява да излизат от магистрали или да влизат в села“, казва той по телефона.