Търговията на дребно в еврозоната oстава в стагнация. Компаниите не успяха да увеличат приходите си от февруари до март, както обяви статистическата агенция Евростат в понеделник. През март пък продажбите на дребно в ЕС се повишиха за трети пореден месец, което е нов сигнал, че вътрешното потребление остана важен генератор за икономически растеж в Европа през първото тримесечие на 2019-а година.
Продажбите на дребно в България също нараснаха през март, отбелязвайки първо повишение от ноември 2018-а година насам.
През март търговията на дребно в еврозоната остана на нивото от февруари, когато обаче нарасна с 0,5% (възходяща ревизия от повишение с 0,4%) и след ръст с 0,9% през януари, докато осреднените очаквания на финансовите пазари бяха за слабо понижение с 0,1 на сто. Добро повишение с 0,6% беше отчетено при продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия, докато продажбите на автомобилно гориво се свиха с 0,6%, а на нехранителни продукти - с 0,4 на сто. На годишна база растежът на продажбите на дребно в еврозоната се забави през март до 1,9% от 3,0% през февруари, отбелязвайки най-слабо повишение от последния месец на 2018-а година, но при осреднени прогнози на финансовите пазари за още по-сериозно забавяне на техния растеж до 1,8 на сто. Основен генератор на този растеж беше повишението с 3,0% при продажбите на нехранителни стоки, докато продажбите на автомобилни горива се повишиха с 1,4%, а на храни, напитки и тютюневи изделия - с едва 0,7 на сто.
В рамките на целия ЕС продажбите на дребно през март пък се увеличиха за трети пореден месец от началото на годината, нараствайки с 0,3% спрямо февруари, когато те се повишиха с 0,5% и след растеж с 0,9% през януари. На годишна база техният растеж се забави през март до 2,9% от 3,4% месец по-рано.
Подобно на осреднените данни за ЕС, Евростат отчете повишаване и на продажбите на дребно в България с 0,3% спрямо февруари, когато те се свиха с 0,6% на сто. Това представлява първо увеличаване на търговията на дребно в нашата страна от ноември 2018-а година насам.
В същото продажбите на дребно в България се повишиха през март на годишна база с 0,5% след нулев растеж през февруари, когато беше отчетна тяхната първа стагнация в нашата страна от 29 месеца насам.