Първият доклад за потребителското доверие в Германия след парламентарните избори не отправя ясни сигнали. Очакванията им за икономиката и склонността за харчене се подобряват, но пък очакванията за личните доходи се влошават втори пореден месец, показва проучването на компанията за пазарни изследвания GfK. Докладът прогнозира леко влошаване на потребителските нагласи през ноември – с 0,1 пункта до 10,7 пункта.
Индикаторът за икономическите очаквания напредва впечатляващо спрямо слабата си фаза през август. Той се повишава с 10,1 пункта до 43,5 пункта и вече почти е компенсирал спада от август. Тези оптимистични очаквания се споделят и от почти всички експерти по германската икономика и по всяка вероятност прогнозите за ръста на БВП във федералната република трябва да бъдат ревизирани нагоре. Според германското финансово министерство и според МВФ икономиката ще нарасне с около 2% тази година.
Очакванията за личните доходи обаче изглежда остават в слаба фаза. Показателят се понижава втори пореден месец, като през октомври спадът възлиза на 4 пункта до 48,7 пункта. От GfK посочват, че все пак това е добро ниво и с 4 пункта повече спрямо миналата година по същото време.
Склонността за пазаруване се повишава, като съответният индекс расте с 2,2 пункта до 59,2 пункта.
Проучването на GfK се основава на интервюта с около 2000 души и се провежда всеки месец от 1980 г.