Мениджърите на големите японски индустриални компании са все по-оптимистично настроени за бъдещото развитие, а доверието им е достигнало 10-годишен максимум. Това представлява още един аргумент за премиера на страната Шиндзо Абе в рамките на кампанията за предсрочните парламентарни избори, които той пожела да предизвика.
След поредица положителни показатели - за потреблението, инфлацията, промишленото производство и заетостта, които бяха обявени миналата седмица, индексът на доверието на големите японски компании е нараснал с 5 пункта през септември до 22 пункта, предадоха световните агенции.
Такава стойност този показател не отчитал от септември 2007 година, сочат данните на следеното много внимателно от пазара изследване Tankan, което днес бе публикувано от Японската централна банка, предаде Ройтерс.
Положителна стойност означава, че оптимистите са мнозинство. Данните потвърждават вижданията на Японската централна банка, според която икономиката расте непрекъснато. Въпреки това обаче индексът за непроизводствените компании остава непроменен на ниво от 23 пункта.
Индексът е отражение на факта, че големите промишлени групи са почувствали благотворните последици от подобряването на външната конюнктура, както и от политиката за съживяване, приложена от премиера Абе, довела до понижение на курса на йената и до повишение на котировките на борсата. Тенденцията като цяло е положителна сред големите и не толкова големите компании от сектора на услугите.
Оптимизмът на Tankan, дума, която означава чувство в краткосрочна перспектива, се вписва в период, през който Япония преживява най-дългия си период на увеличение на брутния вътрешен продукт от 2005 - 2006 година насам: шест поредни тримесечия. Изследването е направено сред над 10 000 компании от всякакъв мащаб и всички сектори между 29 август и 29 септември.
Компаниите на третата по големина световна икономика остават предпазливи по отношение на перспективите и леко затягат инвестиционните си планове за приключващата в края на март 2018 г. фискална година. И много частни домакинства, чиито потребителски разходи генерират около 60 на сто от икономиката на страната, предпочитат да пестят.