Бизнес доверието в Япония отбелязва подобрение за второ поредно тримесечие, като през март достига най-високо ниво от година и половина насам, предава Ройтерс.
Проучването Tankan на Японската централна банка (ЯЦБ) сочи, че позитивните нагласи сред големите производители са се покачили до 12 пункта през март. Това е малко по-ниско от прогнозираната стойност от 14 пункта, но над нивото от преди три месеца, когато индексът на Тankan беше на ниво от 10 пункта. Очакванията са стойността на проучването за идните три месеца да се понижи леко до 11 пункта.
Търговците на дребно, хотелиерите и ресторантьорите също изразяват увереност за засиленото потребление. Техните очаквания се подобряват за първи път от 6 тримесечия насам, като стойността на проучването за сектора на услугите достигна едногодишен връх.
Данни от друг икономически индикатор - индексът PMI, показват леко забавяне в производството през март, но проучването на BoJ повлия по-силно на очакванията и пазарните участници предвиждат, че следващият ход на централната банка на Япония ще е да намали паричните облекчения.
Икономиката на Япония се възстанови през последните месеци, тъй като по-силното потребление в световен мащаб спомогна за увеличение на износа и производството.
Очакванията на фирмите за следващите три месеца са малко по-лоши поради появяващите се условия на несигурност в световната търговия, породени от Brexit и протекционистките политики на новия президент на САЩ Доналд Тръмп.
„Японските компании все още не взимат конкретни мерки, свързани с риска от протекционизъм“, отбелязва Норио Миягава, старши икономист в банката Mizuho Securities. Според него резултатите от проучването Тankan са подкрепили доверието в централната банка. Той допълва, че Mizuho Securities засега не вижда необходимост от промяна на паричната политика.
Инфлацията обаче най-вероятно ще се повиши по-късно през годината и голям брой анализатори очакват BoJ да свие паричните улеснения.
Към момента инфлацията е под целевите 2 процента, но икономическото възстановяване е знак, че производителите може да повишат цената на продуктите си и съответно на възнагражденията. Сигурен знак за по-висока стойност на стоките в бъдеще е покачването на цени на суровините.
Пазарът на труда от своя страна се е свил най-силно от 1992 г. Това е резултат от недостига на капацитет, какъвто голям брой фирми от проучването са посочили, и говори за бъдещо увеличение на капиталовите разходи.
Официални представители на ЯЦБ заявиха, че ще поддържат количествените улеснения, докато не видят, че има продължителни увеличения на заплатите и силно потребление от страна на фирмите.