Японският износ се повишава през декември за пръв път от 15 месеца благодарение на продажбите на електроника и автомобилни части, съобщава Ройтерс. Това е добър знак за азиатската икономика, която разчита на износа дори на фона на опасността от протекционизъм от страна на САЩ, коментира агенцията.
Данните на министерството на финансите от сряда показват, че износът се увеличава с 5,4% на годишна база през декември. Очакванията на икономистите, анкетирани от Ройтерс, бяха за ръст от 1,2%. През ноември беше записан годишен спад от 0,4%.
Обемът на износа също расте през декември с 8,4%, вече втори пореден месец, подчертавайки повишено външно търсене.
Анализатори посочват, че поевтиняването на йената в края на миналата година насърчава износа.
Вносът се понижава с 2,6% на годишна база през декември на фона на очаквания за спад в размер на 0,8%.
Така през декември се записва излишък от 641,4 млрд. йени. Това е четвъртият поред месец с излишък.
Търговските данни би трябвало да бъдат приветствани от Японската централна банка (ЯЦБ), която изглежда ще поддържа оптимистичната си нагласа за третата по големина икономика в света. Следващата седмица регулаторът има заседание, припомня Ройтерс.
Все пак несигурността се повишава заради опасенията от протекционизъм при управлението на президента на САЩ Доналд Тръмп. В понеделник той подписа указ за оттеглянето на САЩ от Транстихоокеанското партньорство за свободна търговия (TPP), като по този начин дистанцира САЩ от азиатските им партньори.
„Глобалното търсене се подобрява, тъй като развиващите се пазари в Азия наваксват с възстановяването в развитите икономики“, казва Такеши Минами, главен икономист в Norinchukin Research Institute. „Ако дебатът за протекционизма доведе до недобре дошло поскъпване при йената, това ще забави инерцията в ускоряването на японския износ“, допълва той.
За цялата 2016 г. в търговията със САЩ Япония отчита търговски излишък в размер на 6,8 трлн. йени (59,95 млрд. долара), което е с 4,6% по-малко спрямо 2015 г.
През декември стойността на износа към САЩ, вторият по големина търговски партньор, се повишава с 1,3% на годишна база и това е първото повишение от 10 месеца насам, подкрепено от доставките на автомобили и авточасти.
Износът към най-големия търговски партньор – Китай – нараства с 12,5% през декември до 1,3 трлн. йени, което е рекордна стойност.