Треската за подаръци сред британските потребители в седмицата преди Коледа не е успяла да спре спада на продажбите на дребно през декември спрямо предишната година, съобщава Ройтерс, позовавайки се на данни на индустрията.
Стабилният растеж на разходите на потребителите бе един от основните фактори, поддържащи икономиката на Великобритания след вота за излизане от Европейския съюз през юни. Много търговци на дребно обаче се страхуват от ограничаване на разходите, тъй като инфлацията започва да се отразява негативно на реалния ръст на заплащането през 2017 г.
Продажбите на дребно на годишна база през декември са намалели, сочат данни на счетоводната и консултантска компания BDO. Онлайн продажбите този месец обаче са нараснали с 19% на годишна база, което е поредното доказателство за продължаващата промяна в навиците за пазаруване.
„Предвид слабата база за декември 2015 г. (когато продажбите спаднаха с 5,3%) всеки нов спад може да се разглежда само като лош резултат за търговците на дребно“, казва Софи Майкъл, ръководител на търговията на дребно и едро в BDO.
“Случвайки се в критичен момент, този четвърти поред декември с отрицателни данни подчертава мащаба на предизвикателството, което предстои през 2017 г., когато потребителите ще усетят по-силно инфлацията и по-слабия паунд“, добавя тя.
Продажбите на модни стоки са намалели с 1,07% през декември, но заради годишен ръст на лайфстайл сектора и на домакинските уреди, съответно от 2,4% и 2,6%, се постига известен паритет. В лайфстайл стоките се включват подаръците и технологичните устройства.
BDO каза още, че в седмицата преди Коледа продажбите са се увеличили с 11,7% на годишна база – най-големият седмичен ръст за цялата 2016 г.
В сряда търговецът на модни стоки на дребно Next – първият голям британски разпространител на дребно, представил данни за търговията около Коледа – намали прогнозата си за печалба за текущата финансова година и предупреди за нов спад през 2017-2018 г.