Икономическите нагласи и в еврозоната, и в целия Европейски съюз се подобряват. През май индикаторът на Европейската комисия за икономическите нагласи (ESI) отчита повишение в еврозоната с 0,7 пункта до 104,7 пункта, а в ЕС – с 0,5 пункта до 105,7 пункта.
Причината е по-силното потребителско доверие, както и подобрените нагласи в търговията на дребно и строителството. Нагласите в индустрията остават стабилни, а тези при услугите леко се влошават.
Най-големи са повишенията в индекса ESI във Франция (+1,5 пункта) и в Германия (+0,4 пункта). Понижение има в Испания (-0,4) и Холандия (-0,1).
Липсата на промяна в нагласите в индустрията се дължи на по-позитивните оценки на мениджърите за сегашното ниво на поръчки и на факта, че на складова наличност с готови стоки противостоят влошени очаквания за продукцията.
Лекото понижение в увереността в сектора на услугите (-0,4) се обяснява с влошена оценка за изминалия месец, която обаче се компенсира от по-добри очаквания за бъдещето.
Резкият ръст в потребителското доверие (+2,3) се дължи на позитивната оценка като цяло за перспективите пред икономиката, трудовия пазар и спестяванията на домакинствата.
Подобрението в търговията на дребно (+1,9) се дължи на добрите нагласи за актуалните бизнес условия. Важното подобрение в нагласите в строителството е провокирано от по-позитивните оценки на мениджърите за поръчките. Техните очаквания за назначенията обаче остават на практика без промяна.
Отделно изследване на комисията за бизнес климата (Business Climate Indicator – BCI) отчита подобрение, като индексът се повишава с 0,11 пункта до 0,26 пункта.