Германските потребители остават в добро настроение и в началото на Новата година. Бежанската криза, опасността от терористични атаки и колебливата като цяло икономика не успяват да помрачат потребителското доверие в Германия, става ясно от ключовото проучване на базираната в Нюрнберг компания за пазарни проучвания Gesellschaft für Konsumforschung (GfK).
„Много потребители очакваха в идните месеци леко спадащи приходи, но това не значи, че те отлагат по-големите си придобивки“, казва се в анализа.
Затова не е изненадващо, че предварителният индекс, измерващ нагласите сред домакинствата в най-голямата европейска икономика, е на равнище 9,4 пункта за февруари - без промяна спрямо януарския резултат, докато анализаторите очакваха лек спад до 9,3 пункта.
Според института склонността на потребителите да пазаруват и икономическите очаквания леко са се повишили, докато очакванията за доходите им бележат спад.
Въпреки рисковете, сред които са заплахата от терористични атаки и бежанската криза, потребителите все още смятат, че германската икономика ще продължи да нараства умерено през идните няколко месеца, допълва GfK. Компанията обосновава оптимизма до голяма степен с изключително силния пазар на труда и увеличаващата се заетост.
След като достигнаха шестмесечно дъно през декември 2015 г., сега очакванията за икономиката се подобряват с 1,3 пункта до 4,2 пункта. Така индексът остава в положителния диапазон над дългосрочната си средна стойност от 0 пункта. Въпреки това, в сравнение със същия период на предходната година, това представлява спад от 18 пункта.
След ръста от предния месец сега индикаторът за очакваните доходи спада през януари. Въпреки това намалението от 3,6 пункта от януари е по-ниско от очакванията на анализаторите. В момента показателят възлиза на 47,2 пункта, което е само малко по-ниско от отчетените през предходната година 47,8 пункта.
Склонността за покупки расте леко през януари. Подиндексът се повишава с 3,7 пункта до 52,7 пункта – най-високото ниво от юли 2015 г., когато индикаторът достигна 55,4 пункта.
Ескалиращата заплаха от тероризъм и засилващите се опасения, че Германия в крайна сметка може да се окаже затруднена от трайно силния приток на бежанци, могат да отслабят потребителското доверие в дългосрочна перспектива, предупреждава изследователската група.
Месечното проучване се основана на около 2 хил. интервюта с потребители