Продажбите на дребно във Великобритания нарастват с 1,7% на месечна база през ноември, съобщи BBC, позовавайки се на данни от Националната статистическа служба. Повишението е над очакванията за 0,6% ръст, а на годишна база то възлиза на 5%.
Експертите си обясняват добрия резултат с промоциите в магазините в края на месеца в навечерието на Черния петък. Според Кийт Ричардсън от Lloyds Bank Commercial Banking обаче е прекалено рано да се каже дали Черният петък наистина е бил успешен за търговците на дребно.
„Търговците бяха по-добре подготвени тази година и по-добре адаптираха американския стил на Черния петък към британските нужди. Някои избраха да не участват, докато мнозина предпочетоха да разширят намаленията в продължение на няколко дни, за да облекчат онлайн платформите си“, допълва Ричардсън.
Сумата, похарчена от потребителите през ноември, е с 1,4% по-голяма спрямо октомври. На годишна база ръстът също възлиза на 1,4%.
Онлайн продажбите са се увеличили с 4,9% на месечна и с 12,7% на годишна база.
„Промоциите покрай Черния петък може да са накарали потребителите да направят по-рано някои разходи, които иначе биха направили пред декември“, отбелязва Крис Уилямсън, главен икономист в частната изследователска компания Markit. “Тенденцията за ръст при продажбите обаче се очаква да остане стабилна и през 2016 г.”, допълва той.
Според Уилямсън доброто потребление е задвижвано не само от промоциите. „Домакинствата извличат полза от по-стабилния трудов пазар, ниската инфлацията и падащите цени на енергия, което позволява да отделят повече средства за други покупки“, посочва той.