След близо 15 години на дефлация и значителни икономически последици от това Японската централна банка (ЯЦБ) прецени, че най-доброто противодействие е бързото разширяване на паричното предлагане, а оттам и рязката обезценка на йената. Въпреки това повече от две години след като институцията предприе хода, ръстът на потребителските цени продължава да е все така далеч от желаните стойности, предава WBP Online.
Последните правителствените данни показаха, че базисният индекс на потребителските цени в Страната на изгряващото слънце е нараснал едва с 0,3% на годишна база през април. Темпът на ускорение остана доста под разширението с 2,2%, отчетено месец по-рано.
Същевременно данните само за столицата Токио показаха, че инфлацията е била едва 0,2% през май спрямо покачването с 0,4% през април.
Анализаторите очакваха базисната инфлация за страна да достигне 0,2% през април, докато прогнозата им за Токио се оправда.
ЯЦБ се насочва към инфлация от 2%, но резкият спад в световните цени на горивата от средата на 2014 г. насам подкопа и малкото, което институцията успя да постигне досега чрез действията си по паричната политика. Програмата на банката за качествено и количествено облекчаване започна през април 2013 г. Най-високата инфлация, която Япония успя да постигне през този период бе 1,3% в началото на 2014 г.
Въпреки текущата слабост в ценовия натиск ЯЦБ е уверена, че инфлацията ще достигне целевия лихвен процент през фискалната 2016 г. при наличие на частично възстановяване на цените на горивата и продължаващ ръст на инфлационните очаквания.
Според експерта на Capital Economics Maрсел Тиелиант перспективата за продължителна инфлация под целта ще убеди централните банкери да ускорят темпа на облекчаване до октомври.
Допълнителни данни, оповестени от японското статистическо бюро в петък, показаха, че разходите на домакинствата са отстъпили през април с 1,3% спрямо същия период на миналата година. Месец по-рано бе отчетено значително по-силно пропадане от 10,6%. Равнището на безработицата пък неочаквано спадна до 3,3% през април спрямо 3,4% през март.
ЯЦБ се надява, че създаването на инфлационен натиск ще насърчи потребителите да купуват стоки сега, знаейки, че утре цените ще са се увеличили, а не да избягват покупките с надеждата, че цените ще спаднат – нагласа, която преобладава сред японските потребители от повече от десетилетие насам.