Еквилибристиката с паричните политики на еврозоната повишава оптимизма в корпоративна Европа, като в дългосрочен план в региона може най-накрая да започне стабилно възстановяване. Но щастието на Европа е главоболие за останалия корпоративен свят, който е изправен пред свиване на продажбите на фона на поскъпващия щатски долар, пише The Wall Street Journal.
"Осребряваме ползите (от евтиното евро – бел. ред.)", заяви Масимо Виан, главен изпълнителен директор на италианския гигант в производството на очила Luxottica, чийто най-голям пазар е Северна Америка. Продажбите на дружеството за четвъртото тримесечие в Северна Америка са нараснали с 12% на годишна база в щатски долари, което означава още по-големи печалби в евро. "Ако тенденцията продължава по този начин, ние ще обмислим дали да не намалим цените или да увеличим броя на магазините и инвестициите", каза той.
Не е ясно обаче дали слабото евро, паричните стимули и евтини цени на енергията ще бъде достатъчни, за да се изправи еврозоната на крака след продължителното неразположение. Европа и Япония отчетоха нетрайно въздействие върху растежа, когато техните валути се сринаха през 90-те години. Причината – по-слабите валути не се трансформираха веднага в по-ниски експортни цени. В САЩ цените на вноса от Европейския съюз отстъпиха едва с 2,7% през изминалата година въпреки резкия спад на еврото.
Въпреки това бизнес лидери, икономисти и политици са убедени, че евтиното еврото носи повече ползи, отколкото вреди на Европа.
Междувременно американските корпорации с големи чуждестранни приходи считат, че е все по-трудно да се конкурират на външните пазари, като някои се притесняват, че пропадането на еврото е далеч от своя край.
"Валутните изменения са съществен насрещен вятър за нас", каза Джон Крицмахер, главен финансов директор на John Wiley & Sons – издателска компания, специализирана в академични книги. Около половината от приходите на фирмата идват от страни извън САЩ, като "нашите резултати са неблагоприятно засегнати от засилването на долара, по-специално по отношение на еврото и британския паунд", отбеляза Крицмахер.
Основната движеща сила зад спада на еврото е програмата на Европейската централна банка, представена през януари, която ще влее на паричния пазар над 1 трлн. евро до септември 2016 г. Количествените улеснения ще бъдат осъществени чрез покупки на държавни облигации и други активи с цел ускоряване на инфлацията в еврозоната, която на някои места от региона вече премина на отрицателна територия.
"Въздействието на програмата и предишните мерки на паричната политика на ЕЦБ са видими", заяви президентът на ЕЦБ Марио Драги по време на пресконференция във Франкфурт в четвъртък.
Отвъд Океана обаче бързото изкачване на долара спрямо еврото представлява потенциално предизвикателство за длъжностните лица от Федералния резерв, които полагат основите на първото покачване на лихвите от 2006 г. насам на фона на подобряващата се американска икономика.
По-силният долар оказва натиск за забавяне на инфлацията в САЩ, като целта на Фед от 2% изглежда все по-трудно постижима. Председателят Джанет Йелън заяви пред Сената през февруари, че служителите на централната банка са "разумно уверени" в правилния курс на развитие на цените след проследяване на движенията в последните три години.
В Европа експортният двигател Германия продължава да се справя по-добре от повечето си съседи, като слабото евро се очаква да предостави още по-силен тласък. Икономистите се надяват валутното изменение да покачи бизнес инвестициите и потребителските разходи.
"Германските потребителски нагласи са по-положителни, отколкото в последните години", заяви Оливър Бартелс, говорител на базирания в Бремен бирен гигант Brauerei Beck & Co.
Въпреки това има корпоративна Европа не е единна в положителните си настроения. Около 40 на сто от разходите на френския авиопревозвач Air France-KLM SA са в долари, най-вече тези за гориво, така че силният долар неутрализира някои ползи от по-ниските цени на петрола. Въпреки това авиокомпанията се надява по-слабото еврото да съживи европейската икономика, което да стимулира продажбите ѝ на вътрешния пазар.
"Ние очакваме клиентите от САЩ да бъдат тласъкът на нашето представяне... Като цяло въздействието е положително", посочиха още от Air France-KLM.
преди 9 години Кредитните линии, които ни се спускат като помощи или заеми, са невидимия манипулатор.Няма как с реални пари да се връщат заеми, и на пазара да остават достатъчно пари за обръщение, след като кредитната линия не е създала реални пари.Реалните пари ги създава реалния човек, с труда си и съществуването си.Кредитните линии, т.е. заемите са стопроцентов вариант за тотален контрол и ограбване на този, който е посегнал към кредит.За държавите е убийствено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Мда. сега сме в страната на чудесата, където всичко е възможно. Реалните пари отдавна изчезнаха, останаха само книжните пари, които могат да бъдат създадени от нищото. Проблемът сега е, че нуждите на правителствата в повечето страни растат експоненциално и отпечатани пари изисква повече отпечатани пари, за да се запази движението на колелата. С манипулиране цените на активите Марио Драги и ЕЦБ направиха Фед и Грийнспан да изглеждат като аматьори.Peter Praet (главен икономист на ЕЦБ): The signal that we wanted to give is that we dont have an instrument vacuum. For monetary dominance to prevail, there should be no ambiguity on the willingness and the ability of the central bank to use all the tools available to fulfill its mandate.Източник: http://***.bloomberg.com/news/articles/2015-03-11/draghi-says-ecb-measures-can-and-will-restore-inflation-to-goalПоздрави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Нека си го признаем - правим ЛУДИ пари! отговор Сигнализирай за неуместен коментар