IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Елица Иванова: Мъдростта на тълпата не бива да бъде подценявана

Social trading-ът е стратегия с изключително висока добавена стойност, смята маркетинговият мениджър в "Булброкърс"

13:00 | 12.11.13 г. 4
<p>
	Елица Иванова. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Елица Иванова. Снимка: Личен архив

Елица Иванова има повече от 7-годишен опит в сферата на финансовите пазари. Започва кариерата си като анализатор в инвестиционен посредник, част от международна финансова група. В последствие става изпълнителен директор на дружеството. В продължение на две години е водещ на радио предаване с бизнес насоченост. От три години активно се занимава с онлайн маркетинг и продажби на форекс и CFDs продукти в "Булброкърс" ЕАД.

Елица Иванова ще бъде модератор на панела за Social Trading по време на второто издание на единствената по рода си конференция за валутни известиции в България и региона Forex Forum Investor.BG.

Г-жо Иванова, какво представя т.нар. Social trading?

Social Trading е възможността да споделяш опита и знанията на множество трейдъри по света и да копираш техните сделки или пък, ако ти самият се чувстваш достатъчно уверен, да позволиш теб да копират. На практика социалните мрежи за търговия са Facebook за трейдъри, но освен да качваш, харесваш или споделяш статуси и да се сприятеляваш с различни инвеститори, ти можеш да наблюдаваш и да копираш автоматично това, което някой друг трейдър прави в момента. Т.е., ако си избрал да следваш даден трейдър и той отваря къса позиция в EUR/USD, автоматично тази позиция се копира и в твоята сметка за търговия.

Социалните мрежи за търговия отварят пазарите и дават достъп до информация, която до сега се пазеше в тайна. Social trading-ът е изключително мощен инструмент, както за начинаещи трейдъри, така и за напреднали, но като всеки мощен инструмент може да има и разрушително действие, ако не бъде използван правилно. Ако си начинаещ трейдър, изключително е удобно да започнеш да се учиш, като копираш от по-опитните, без още да имаш каквито и да е знания или умения, но е много важно да не се оставиш сляпо на течението. Не че няма шанс да спечелиш, но това ще е по-скоро в сферата на хазартните решения.

Важно е да отбележим, че Social trading не означава сляпо копиране. Имаш възможност да избираш, кого да копираш, като разгледаш, кой колко последователи има, виждаш историята на сделките, печалбите и загубите, дали са с реални или демо пари, самите доставчици често публикуват какво правят и какво смятат да правят. Задаваш какъв процент от твоите пари да се използват за автоматично копиране, слагаш стоп нива и ако сметката ти ги достигне, копирането спира автоматично, във всеки един момент можеш да спреш да копираш даден сигнал и да преминеш към друг или дори да затвориш дадени позиции, т.е през цялото време имаш контрол над сметката си . Но любимата ми част е, че когато се "абонираш" за даден трейдър, ти не му даваш твоите пари, с които той да се упражнява, а следваш това, което той прави с неговите си пари.

Защо е важно за трейдърите да обменят идеи помежду си?

Пазарите са съставени от множество организации, корпорации и индивидуални инвеститори, всеки от които има различен опит, знания и достъп до информация. Ние, като индивидуални инвеститори, нямаме шанса за достъп до информацията и техническата обезпеченост, каквато има една финансова институция например, но имаме шанса, обединявайки собствените си знания и умения на практика също да разполагаме със сериозно предимство. Залозите, които група от хора правят на футболен мач, в крайна сметка определят коефициентите, така както инвестиционните решения на група от хора, определят цената на даден финансов инструмент.

Когато голяма група от хора започне едновременно да купува или продава, обикновено решението е било правилно, защото самата група се самоконтролира, но понякога това може да завърши в масова заблуда с катастрофален резултат. Това до голяма степен зависи от нас, дали ще се подадем на приспивното удобство да следваме тълпата сляпо, без да продължим да търсим информация и да се развиваме. Мъдростта на тълпата, обаче, в никакъв случай не трябва бъде подценявана и социалните мрежи за търговия дават възможност да се възползваме именно от тази сила. В крайна сметка, две глави мислят по-добре от една.

Аз гледам на Social trading-a като на стратегия с изключително висока добавена стойност, както за начинаещи, така и за опитни трейдъри, стига да бъде използвана разумно. За начинаещите е ясно, че освен възможността да печелят пари, те трупат и безценни знания и опит. За напредналите, които при нас в Булброкърс наричаме доставчици на сигнали, има дори повече предимства. От една страна, колкото и да си добър, винаги е ценно да можеш да обмениш идеи или да потърсиш различна гледна точка, на второ място можеш да печелиш допълнително пари, ако сигналите ти са платени и на трето, но не на последно място, градиш онлайн репутация, а репутацията и броя на последователите са основната валута в света на социалните медии, в който живеем днес.

Как влияе улеснената комуникативност върху движенията на пазарите?

От една страна това прави пазарите по-отворени и прозрачни, но от друга, се създават предпоставки за системен риск и чудесен пример за това е "хаштаг" кризата от 23 април, когато "хакнаха" туитър акаунта на Associated Press и пуснаха туит, че две бомби са избухнали  в Белия Дом, а Барак Обама е ранен. Тогава за около три минути бяха изтрити около 90 млрд. долара. Но този риск се отнася за всяка сфера от живота ни, не само финансовите пазари и всъщност е свързан с нашата зависимост въобще от социалните медии.

Имате повече от 7-годишен опит на финансовите пазари. В каква посока се разви българското трейдърско общество за този период?

Не съм сигурна, че мога да дам такава генерална оценка, но ако съдя по комуникацията, която имам с наши клиенти, българските трейдъри са много добре подготвени и информирани, и особено взискателни към условията на търговия. Това показва, че нивото на българското трейдърско общество е много високо.

Имате ли любими финансови инструменти, и ако да – кои са те?

Не мисля, че е добре да си позволяваме емоции или да се привързваме към определени финансови инструменти. Веднъж имах такъв сантимент към една хърватска строителна компания и още ме боли от загубата.   

– Вие ще бъдете модератор на дискусионния панел за Social Trading по време на втората специализирана конференция за валутна търговия и инвестиции Forex Forum Investor.BG. Какви са очакванията Ви за събитието?

Много ми се иска този форум да бъде наистина полезен за хората, които ще дойдат. Финансите винаги са били асоциирани със суха и скучна материя, а всъщност, особено форекс търговията, е всичко друго, но не и скучна и ще се радвам да го докажем.

Какъв съвет бихте дала на начинаещите пазарни участници, които все още се запознават с материята?

Да си направят акаунт в социална мрежа за търговия и да „закачат” демо сметка към някой по-опитен трейдър, но нека това не бъде единственото им средство за обучение. Колкото повече четат и се упражняват, толкова по-лесно ще могат да разграничат кое от опитните трейдъри си струва да заимстват и кое не. Най-добре е да се учиш от чуждите грешки.

Остават броени дни до втората конференция за валутна търговия в България Forex Forum Investor.BG! Всички лектори, теми и партньори на конференцията са вече обявени!

​Партньори на Forex Forum Investor.BG:

Генерален спонсор: Tradologic* – най-големият доставчик в света на платформи за търговия с бинарни опции

Спонсори: Финансова група Карол, Булброкърс ЕАД, Бенчмарк Финанс, Ducascopy Europe, TeleTrade, Bloomberg

TRADOLOGIC е софтуерна компания, която предлага продукти за финансова търговия. С представителства в над 10 държави, компанията е най-големия доставчик в света на платформи за търговия с бинарни опции. 

Нашият център за развитие на ИТ се намира в София и в него работят над 100 висококвалифицирани специалисти. В TRADOLOGIC активно насърчаваме и поощряваме у нашите служители критичното и идейно мислене, свързано с разработването на нови приложения, с които сме се наложили като една от най-иновативните компании във финансовата индустрия. 

За повече информация, посетете: www.tradologic.com.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:25 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 0
stoiloff
преди 11 години
Малеее - вай аллах и тука икономистка се изживява като социоложка :) хахахаха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
Jack Bauer
преди 11 години
Напълно съм съгласен с написаното.Тълпа и мъдрост?Тълпата има предимство в политиката,във финансите едва ли.Или както е казал някой си"Толпа всегда проигрывает".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 0
Phoenixheart
преди 11 години
Препоръчван на всеки, който се интересува от темата да прочете един материал на Steve Connell, който има над 15 години опит като senior trader and currency strategist:Has Anyone Made Money On Zulutrade?http://forexop.com/how-to-profit-on-zulutrade/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
Crux
преди 11 години
"Коефициентът на интелигентност на тълпата е равен на коефициента на интелигентност на най-тъпия и член, разделен на броя на членовете"Тери Пратчет
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още