Продажбите в супермаркетите в Япония са отбелязали ръст през август спрямо година по-рано след покачване на търсенето на хранителни продукти и козметика, пише WBP Online. Информацията идва в момент, когато правителството продължава с опитите си да подтикне потребителите да харчат повече с надеждата, че по-високото потребление може да спомогне за прекратяване на продължаващата вече 15 години дефлация.
Продажбите през осмия месец са се повишили с 0,1% спрямо август 2012 г., сочат данните на Асоциацията на търговските вериги в Япония. Въпреки минималното покачване резултатът е гледан с оптимизъм от анализаторите, след като през юли бе отчетен спад от 0,5 на сто на годишна база.
Продажбите на хранителни продукти, които съставляват около 65% от общата търговия в супермаркетите в Япония, са нараснали с 0,6 на сто спрямо година по-рано. Продадените облекла и обувки пък са отстъпили с 7,8% в сравнение с август 2012 г.
Въпреки покачването на годишна база продажбите в сравнение с юли са отстъпили с 1,3 на сто след ръста от 1,7% през седмия месец спрямо юни, сочат още данните на асоциацията.
През последните 15 години спадът в потребителските цени обезкуражи значително консумацията в Япония. Постоянните понижения на стойностите караха потребителите да отлагат по-значителните си покупки в очакване цените да продължат да намаляват. Това поведение на потребителите чувствително забави икономическия растеж в третата най-голяма икономика в света.
Потребителското поведение принуди политиците в Япония да предприемат промени, които включваха значително покачване на паричното предлагане. Въпреки че досегашните политики теоретично вече трябваше да доведат до резултат, ефектът върху потреблението все още е доста спорен.
През юли потребителските цени нараснаха с 0,7%. Месец по-рано пък бе отчетена инфлация от 0,4%, като по този начин цените не стагнираха или отстъпиха за първи път от 14 месеца.