Доверието на германските потребители се понижи слабо заради опасенията на купувачите за пълзящата инфлация, макар да остава близо до най-високото си ниво от близо 6 години, съобщи Ройтерс, като се позова на данни на GfK Group.
Компанията за пазарни проучвания, анкетирала 2 000 души в поредното си изследване, обяви, че нейният изпреварващ индикатор за доверието се е понижил до 6,9 пункта през август от 7,0 пункта през предходния месец, когато бе достигнал най-високото си ниво отпреди периода на световната финансова криза.
Резултатът не оправда и очакванията на анализаторите за продължаващо покачване на индекса до 7,1 пункта.
„Възходящата тенденция на потребителския климат от февруари досега за момента е прекъсната“, се посочва в съобщението на GfK Group. „Това обаче не означава обрат в общата тенденция и начало на спад“, добавят оттам.
Подиндексът за потребителските очаквания за доходите им се е понижил заради високата база, постигната благодарение на ниската безработица и силния ръст на заплатите през тази година. „Вероятна причина за този спад е, че потребителите са по-слабо оптимистично настроени за икономиката“, изтъкват от компанията за пазарни проучвания. „Очакванията за ръст на цените също вероятно са изиграли роля. Потребителите се страхуват, че покупателната им способност ще намалее“, обясняват от GfK Group.
По-високите разходи за хранителни стоки доведоха до ускоряване на инфлацията през юли до 1,9% на годишна база, като това е най-високото ниво, отчитано от началото на годината.
Потребителите са по-малко оптимистично настроени за икономическите перспективи, въпреки че публикувани през миналата седмица данни показаха, че германската икономика се е разширила през второто тримесечие с най-бързото темпо от над една година.
„Потребителите очевидно смятат, че германската икономика се възстановява, но че това ще се случва по-скоро със скромно темпо през следващите месеци и че малки отстъпления не могат да бъдат изключени“, коментират от GfK.
Германската икономика се сви в края на миналата година и едва избегна рецесията в началото на 2013 г., преди да се върне към не толкова притеснителни нива на растеж.
От компанията за пазарни проучвания потвърждават прогнозата си, че през 2013 г. частното потребление ще нарасне с около 1% в реално изражение, компенсирайки очертаващия се по-слаб износ, особено за държавите-членки на еврозоната и Китай.
Германските потребители, които по традиция предпочитат да спестяват, са били по-склонни да харчат през август, отколкото през всеки друг месец след декември 2006 г. отчасти заради нетипично ниските лихви и ускоряващата се инфлация. Те обаче не са пожелали да предприемат големи финансови инвестиции, например в недвижими имоти, което бе отразено и в данните за икономическия растеж през второто тримесечие, показали смущения в строителния сектор.
За първата половина на 2013 г. германските власти са издали с 10,8% повече разрешителни за строителство на годишна база, показаха данни, публикувани през август, подчертавайки силата на пазара на недвижими имоти в страната.