Духът на потребителите в еврозоната достигна близо двугодишен връх през юли, макар и оставайки под дългосрочната си средна стойност, съобщи Ройтерс, като се позова на данни на Европейската комисия. Показателят обаче е в унисон с очакванията за възстановяване в региона през втората половина на 2013 г., отбелязват от агенцията.
Потребителското доверие във валутния съюз се подобри до -17,4 пункта през юли от -18,8 пункта през миналия месец, надхвърляйки и очакванията на анализаторите за повишаването си до 18,3 пункта. Това е най-добрият резултат от август 2011 г., когато доверието се подобри до -16,8 пункта.
В Европейския съюз като цяло потребителското доверие се възстановява по-бързо – до -14,8 пункта през настоящия месец от -17,5 пункта през юни.
Резултатът дойде след по-добрите данни и за производството, публикувани през тази седмица и предполага измъкване на еврозоната от най-продължителната ѝ рецесия от създаването на валутния съюз през 1999 г. досега.
„Потребителите в еврозоната остават изправени пред нарастваща безработица, принципно слаб ръст на заплащането и затегната финансова политика“, предупреди обаче Хауърд Арчър, главен икономист за Европа в IHS Global Insight.
През второто тримесечие потребителското доверие се повиши в световен мащаб заради по-оптимистичните тенденции по отношение на работните места, личните финанси и намеренията за увеличаване на разходите в САЩ, Китай и Япония. Най-песимистично настроени са потребителите в Португалия.
„Главната добра новина за потребителите в еврозоната е, че свиването на тяхната покупателна способност бе ограничено от като цяло скромната потребителска инфлация“, посочи Арчър.
През юни потребителските цени в еврозоната се повишиха с 1,6%, оставайки обаче под целта на Европейската централна банка за инфлация близка до, но под 2%. Очакванията на повечето икономисти са тя да остане под целта до края на годината.