Потребителското доверие в САЩ през декември се е влошило, показват резултатите от редовното месечно проучване на Thomson Reuters/University of Michigan, цитирани от CNBC.
Спадът на потребителското доверие се обяснява с приближаващата се “фискална пропаст” – планираното орязване на публичните разходи и повишаване на данъците в Щатите, за което в момента се водят преговори между демократите и републиканците.
Предварителните данни сочат, индексът на потребителското доверие се е понижил до 74,5 пункта през декември, което е най-ниско ниво от август насам. За сравнение, анализатори очакваха индексът да се понижи минимално до 82,4 пункта от 82,7 пункта, колкото беше през ноември.
“Изглежда, че домакинствата от средната класа в САЩ започнаха да обръщат внимание на медийните публикации за фискалната пропаст и това оказва натиск върху доверието”, коментира Том Порсели, главен икономист за САЩ в RBC Capital Markets.
Ричард Къртин, който ръководи проучването сред потребителите, също обвинява приближаващата фискална пропаст за резултатите. Домакинствата се опасяват от ново свиване на икономиката и рецесия през следващата година, ако Конгресът и Белият дом не се споразумеят за бюджета до края на годината.
Засилили са се и очакванията на потребителите за по-висока инфлация в страната в следващите 12 месеца.