Външнотърговският дефицит на Великобритания се е свил през март благодарение на по-силния износ за САЩ, Китай и Русия, сочат данни на британската Служба за национална статистика, цитирани от ВВС.
Сезонно коригираният външнотърговски дефицит от стоки и услуги е намалял до 2,7 млрд. паунда спрямо коригираните в посока на понижение 2,9 млрд. паунда през февруари при първоначално обявени 3,4 млрд. паунда.
Износът на автомобили е донесъл 200 млн. паунда повече в сравнение с предходния месец.
Сезонно коригираният дефицит при стоките остава без промяна спрямо февруари на ниво от 8,6 млрд. паунда. Излишъкът при услугите е достигнал 5,8 млрд. паунда през март при 5,6 млрд. паунда месец по-рано.
Според Вики Редууд, икономист в Capital Economics, данните разкриват отражението на свитата търговия с еврозоната. „Анализът на числата предполага, че кризата в еврозоната продължава да хвърля своята сянка“, посочи Редууд.
„Ръстът в износа е подхранван от увеличаването му с 12% към страните извън Европейския съюз, а стойността на износа към ЕС се запазва на досегашното си равнище. Задълбочаването на кризата в еврозоната в последните дни предполага, че краткосрочната перспектива пред износа остава доста слаба, особено като се има предвид допълнителното поскъпване на паунда“, добави тя.
Дефицитът в търговията със стоки с ЕС се е разширил със 700 млн. паунда до 4,5 млрд. паунда през март. Общият износ за съюза е останал на ниво от 13,2 млрд. паунда, докато вносът е нараснал с 4,4% до 17,6 млрд. паунда.
Търговията със стоки с държавите извън ЕС е достигнала рекордни нива през март и по отношение на износа, и на вноса. Износът е нараснал с 1,4 млрд. паунда, или 12,1%, докато при вноса ръстът е от 4% до 17,3 млрд. паунда.
Икономисти обаче твърдят, че данните на статистическата служба дават малко поводи за оптимизъм по отношение на икономическия ръст във Великобритания.
„Общо взето, търговските данни натежават върху ръста за първото тримесечие, което е логично, тъй като търговските ни партньори зад граница не са пуснали в действие всички цилиндри на машините, така че търсенето на нашите стоки страда“, заяви Алън Кларк от Scotiabank.
Питър Диксън от Commerzbank добавя, че тенденцията отразява малко или повече странично движение, отколкото „пълен напред“.