Продажбите на дребно в Австралия през август надхвърлиха предварителните очаквания за втори пореден месец, което предполага, че стабилният ръст на приходите и ниската безработица оставят местните потребители встрани от мрачните перспективи, заливащи по-голямата част от развитите държави, съобщи Ройтерс.
Продажбите на дребно са нараснали с 0,6% през август на месечна база със сезонната корекция, надхвърляйки три пъти предварителните очаквания за ръст, като след корекцията през юли повишението е било на аналогично ниво вместо предварително оповестените 0,5%.
Домакинските стоки са с най-силен принос, регистрирайки ръст от 1,7%, следвани от продажбите в ресторантите с 1,2%.
В универсалните магазини продажбите са намалели с 0,8%, а при облеклата и обувките спадът е от 0,3%.
Най-силното двумесечно увеличение вещае добри новини за разходите на домакинствата през третото тримесечие и е в контраст с оплакванията за тежки времена от страна на част от големите вериги магазини, особено универсалните.
„Въпреки всички стонове и вопли от сектора последните 2 месеца не бяха толкова лоши“, заяви Роб Хендерсън от National Australia Bank. „Това подхранва данните за ръста през третото тримесечие, а през него имаме и силни продажби на автомобили. Моето подозрение е, че обемите ще бъдат доста високи, защото търговците на дребно калкулираха по-ниски печалби, така че това е доста добро начало“, добави той.
Данните за продажбите на дребно са добра новина и за австралийската централна банка, която във вторник изненада мнозина с изявлението, че обмисля намаляване на основния лихвен процент, ако икономиката изпита нужда от стимулиране.
Секторът осигурява около 18% от австралийския брутен вътрешен продукт и след здравеопазването създава най-много работни места, или около 10% от заетите в страната.
Продажбите на дребно дълго време оставаха под традиционния си годишен ръст от 5%, запазвайки ниво от около 2,1%, като за основен фактор се приема изборът на домакинствата да спестяват повече на фона на световната финансова криза. Продажбите на дребно обаче заемат все по-малък относителен дял в разходите на домакинствата, които се насочват повече към харчене за услуги, вместо за стоки.
От централната банка на страната преценяват, че в момента продажбите на дребно представляват около една трета от потребителските разходи в сравнение с 40% през 80-те години на ХХ век.