Продажбите на дребно в Япония през март са спаднали с цели 8,5 на сто на годишна основа , показват публикуваните днес официални данни. Като основна причина за това се посочват земетресението от 11 март и последвалото го опустошително цунами.
Продажбите на автомобили, мотоциклети и камиони са се сринали с 32,8 процента спрямо март 2010 година.
Потребителите не се отдават с охота на големи разходи след земетресението с магнитуд 9 и гигантското цунами на 11 март.
Търговията с автомобили и без това потръгна по-зле в сравнение с началото на миналата година заради приключването на програмата за държавни субсидии при покупка на нова екологично чиста кола. Природното бедствие обаче задълбочи затрудненията на сектора.
Слабата динамика на продажбите на домакински електроуреди и потребителска електроника също понесе удар, отчитайки спад от 17,3 на сто на годишна основа, уточни министерството.
Японците силно са ограничили покупките на дрехи (-10 процента) и дори са стабилизирали бюджета си за прехрана (-0,1 на сто), който обикновено винаги расте, каквито и да са конюнктурните промени.
Единствено продажбите на горива са нараснали като стойност (+5,1 на сто) заради покачването на цените на петрола след събитията в арабския свят.
Земетресението и цунамито разрушиха инфраструктури, предизвиквайки недостиг на електроенергия и повреди на промишлени предприятия. Това засили безпокойството за състоянието на третата световна икономика и накара още повече японци да бъдат предпазливи в покупките си.
(БТА)