IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българските компании и дуалното образование - пресечната точка

Основна пречка според работодателите е липсата на специален трудов договор за ученици

08:47 | 14.12.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: dominoproject.bg</em></p>

Снимка: dominoproject.bg

Трябва ли учениците да остават във фирмите, които са ги обучили?

Бизнесът в Стара Загора настоява срещу обучението на учениците да получи гаранции, че дипломираните младежи няма да напуснат веднага.

„Има логика, когато бизнесът инвестира, все пак да има възвращаемост. Естествено е да има такова желание. Три години е някакъв оптимален период“, коментира пред Investor.bg Олeг Стоилов, председател на  Търговско-промишлената палата в Стара Загора. 

Според него финансирането за учениците трябва да е под формата на кредити, за да има сигурност за работодателите. „Допълнително фирмата ще даде средства към стипендията, ако има гаранции, че този човек ще остане“, смята той.

На обратното мнение са фирмите от Пловдив, които участват в проекта заедно с  Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“.

„Идеята на дуалното обучение не е да ги задържаме“, заяви Елена Желязкова, представител на „Кухни Диалог“. Тя посочи, че малките фирми няма как да откриват всяка година нови работни места. Според нея за задържане на младежите трябва да се мисли, само ако компанията търси работници.

„И без проекта ДОМИНО ние обучаваме работници“, посочва Мартин Торосян от семейната фирма „Гюл ММ“. На въпрос дали би обучавал ученици, без проектът да покрива част от разходите, той отговори: „Финансово е по-изгодно да обучаваш хора, които са избрали определен занаят, отколкото случайно наети работници“.

Прокуристът на „М+С Хидравлик“ Владимир Спасов разказа, че от първите обучени шестима в предприятието не е останал нито един, но той не смята това за неуспех. „Направихме така, че да си струва човек да се замисли за професионалното образование“, каза той.

„Никой не изисква от учениците да останат във фирмите, те трябва сами да решат накъде да се насочат“, смята управителят на „Скания България“ Петър Дончев.

В същото време в „ТЕД-БЕД“ в Пловдив, където работят около 400 служители, всяка година се освобождават нови работни места, най-малкото, защото част от служителите се пенсионират, посочи представителят на компанията Вайде Терзийска. „Осъзнахме нуждата от квалифицирани кадри и за нас беше важно да развиваме хората, които наемаме“, коментира тя.

Преди да се включи в проекта, фирмата е организирала практики за ученици в реална работна среда, сега новото е, че този труд е регламентиран в наредба, заяви директорът на техникума инж. Константин Костадинов. Учениците в дуално обучение в професионалната гимназия са още в 8, 9 и 10 клас, така че тепърва им предстои да работят във фирмите.

„За първи път бизнесът казва какво трябва да се учи“, заявиха представители на различни фирми на среща с медиите в Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ в София.

Новото в модела са разработените работни ситуации, на които младежите трябва да бъдат обучени, а в този процес се обединяват знания от различни предмети, заяви Мая Виденова, директор човешки ресурси „Овергаз“.

Един от основните проблеми за бизнеса е липсата на трудови договори, които да са разработени специално за дуалното обучение. Сега се сключва договор между ученик и предприятието, който се подписва и от родителя, ако гимназистът е непълнолетен. Друг проблем са остарелите учебни планове, които не отговарят на съвременното производство. За всяка нова специалност в дуалната форма трябва да се разработят нови учебни програми.

„ДОМИНО финансира разработването на нови учебни програми и ново учебно съдържание за 11-те професии в проекта, обучение на учителите и наставниците от фирмите, различни мероприятия с бизнеса“, заяви ръководителят на проекта Петя Евтимова.

Сега според нея трябва да се уредят въпроси като ваканциите на учениците и здравните осигуровки. Младежите са здравно осигурени от държавата, но при сключен трудов договор фирмите също ги осигуряват. Този въпрос трябва да се реши много бързо, допълни тя.

Бизнесът по думите й иска и регистър на фирмите, участващи в процеса на дуално обучение. Това ще улесни родителите, които искат да са сигурни, че младежите няма да попаднат в компании с лоши условия на труд или пък са неизрядни платци към социалното осигуряване.

„Засега в закона се казва, че фирмата има капацитет и осигурява работно място, но няма изградени механизми кой проверява това“, допълни Петя Евтимова. 

Директорите на професионалните гимназии планират нови паралелки и специалности, заради съвсем отскоро нарасналия интерес към дуалното образование. Например в „Хенри Форд“ ще открият паралелка по асансьорна техника. Нова специалност – политехника - обмислят да въведат и в пловдивския техникум „Христо Ботев“.

Тази година в проекта ДОМИНО участват близо 800 ученици в 30 професионални гимназии в 19 града, които работят в над 170 фирми. Проектът приключва през 2019 година. 

След като президентът на Швейцария Дорис Лойтхард обяви наскоро при посещението на председателя на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер, че страната ще продължи да подпомага Източна Европа, е много вероятно да продължи финансирането на проекта ДОМИНО и след 2019 г., заяви Петя Евтимова. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още