През миналата учебна година в българското училище влязоха 800, а през тази учебна година - 3500 млади учители. Това съобщи председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) Янка Такева на националната конференция "Ролята на наставничеството за професионалното развитие на младите учители", предаде БТА.
След седем години в българската образователна система ще има голям недостиг на учители, тъй като 39 хил. преподаватели ще се пенсионират, заяви Такева. По думите й това означава, че младите учители, които завършват висшите училища, трябва да имат мотивация да влязат в училище.
Тази мотивация е свързана и с наставничеството, като СБУ в продължение на пет години подготвя наставници за училищата и детските градини в постоянната Академия за наука и иновации. Тези учители наставници вече са около 3 хил. и получават 50 лева месечно допълнително по време на учебната година, обясни Такева.
"Наставниците трябва да влязат в политиката на всяко училище и детска градина, за да могат да бъдат задържани младите учители. Ако ги оставим без подкрепа, те не напускат на първата година, а още в първите две седмици, както се случва в някои общини", коментира Янка Такева.
Тя обясни, че наставниците трябва да подпомагат младите учители при самоподготовката им, при планирането на учебните занятия и в извънкласните дейности, в работата в мултикултурна среда и с деца със специални образователни потребности.
По думите на председателя на СБУ повишава се мотивацията на младия учител да влезе в образователната система, като първата причина е заради повишаването на работните заплати на педагозите и подобрените условия на работа. Ще се увеличи навлизането на млади учители в образованието, защото имаме шест университета, които подготвят учители по начална и предучилищна педагогика, а всички университети у нас - 52, подготвят учители специалисти по математика, информатика, биология, химия, физика и по други науки, изрази увереност Янка Такева.
Според нея висшите училища трябва да подготвят младите учители да работят в мултикултурна среда и в преподаването на гражданско образование. В университетите трябва повече да се изучава възрастова психология, защото липсата на достатъчно знания за преминаването на децата в различните възрасти създава проблеми при общуването, посочи Такева.