Над 21 хиляди деца са отпаднали от училище за една година. Това каза омбудсманът Мая Манолова при откриването на Националната кръгла маса за реална политика и ефективно решаване проблемите на етническата интеграция, която се проведе днес в Асеновград.
Форумът бе организиран по инициатива на вицепремиера Валери Симеонов и в него участваха още заместник-министрите на образованието Деница Сачева, на труда и социалната политика Росица Димитрова, кметове.
„В момента всеки седми ученик между 15 и 18 възраст не е в училище, отпаднал е. През 2015/2016, последната завършена учебна година, отпадналите от образователната система деца са 21 146, посочи Манолова.
България е на трето място в ЕС по брой на млади хора, които не работят, не учат, не се обучават, или те са 170 хил. 64% от тези деца живеят в малки градове или в села.
От друга страна, ако искаме да направим връзката между образование и реализация на младите хора, числата показват, че заетите с начално образование са едва 0,7%, с основно – 5,2%, докато със средно са 58,3%“, очерта картината в цифри Манолова, цитирана от пресцентъра си.
Образованието е единственият шанс за излизане от гетото, единственият шанс за работно място, за по-високи доходи, за успех, така че инвестициите трябва да бъдат направени на първо място в образованието, каза тя.
Манолова беше категорична, че всички проблеми трябва да се пресрещат на място в общините и на терен, за да бъдат решавани ефективно.
Омбудсманът подчерта, че картината на образователната система у нас е тревожна, защото от нея най-често, поради липса на средства за дрехи, обувки, учебни помагала, отпадат децата от малцинствата и от бедните семейства.
Другата съществена причина, която омбудсманът посочи за ранно отпадане на децата от училище, е липсата на мотивация за част от ромските деца поради затруднението им да учат на български език. Според статистиката само 14% от ромите говорят български език у дома.
Манолова подчерта, че подкрепя обявяването на образованието от правителството и от парламента за основен приоритет и конкретния механизъм, който беше приет в началото на месец юли за координиране на усилията на всички институции за обхващане и задържане на всички деца в училище. Но предупреди, че „този механизъм изглежда чудесно на хартия, но той трябва да подпомага както семействата, така и училищата и детските градини в малките населени места, за да получат допълнително средства в случаите, в които обучават деца в отдалечени населени места, включително и такива, чиито майчин език не е български“.
В тази връзка омбудсманът предложи на представителите на министерствата да спрат плащанията на кметове, които закриват училища, защото, по думите й, „това е нонсенс в контекста на механизъма за обхващане на всички деца в училище“.
По думите й училищното образование може да бъде задължително, само когато е безплатно. Това означава, че би следвало да бъде осигурено финансиране за обхвата на 4-годишните деца в предучилищни форми. Издръжката на едно дете в предучилищна възраст е в рамките на 280 лв. годишно, което означава 18-19 млн. лв. от МОН, за да стане тази форма безплатна“, изчисли Манолова.
По думите й инвестициите в образование означават по-малко пари за РПУ-та, затвори, за силови мерки, за социалното министерство и социални помощи.
Изработва се механизъм за обхващане на всички деца, които не посещават училище, заяви заместник-министърът на образованието Деница Сачева, цитирана от „Фокус“. Подготвят се методически указания за екипите и се разработва портал с основна информация включваща – база данни и възможни решения за всеки отделен казус. Първите проверки на екипите започват от 1-ви септември.