Учителските заплати не трябва да зависят от делегирания бюджет. Това каза в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria председателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа" Юлиян Петров.
По думите му делегираните бюджети са "нещо като наказателна мярка" след най-голямата учителска стачка през 2008 година. Започна едно финансиране, което освободи държавата от отговорност за финансовите процеси и натовари с тази отговорност директорите, като се създаде една пропаст между учители и директори, но това е просто "екстра".
„Създаде се едно порочно финансиране, което е само на базата на броя на учениците, което доведе до един неравен шанс на много български училища и поляризиране на системата”, посочи синдикалистът.
Той препоръча да се върне финансовата отговорност на държавата, „за да може тя да оформи визията на всяко едно българско училище“.
Петров е на мнение, че когато се е коментирал броят на училищата, не се има предвид новия Закон за образованието и стандарта за физическа среда, която се отнася до натовареността в дадено училище. „Държавата трябва да има яснота колко училища ще закрие. За тази година те са 27, но през целия преход закритите училища са 2600“, посочи той.
Според него въпреки негативните ефекти от въведената преди близо десет години мярка има и положителни страни от нея – насочването на финансовите средства към училищата и прекратяването на техните отклонения от общините.
Юлиан Петров обаче е категоричен, че тази мярка вече се е изчерпала.
„В делегираните бюджети вече няма никакви финансови буфери поради ниския размер на единните разходни стандарти и поради малкото средства за образование, за което говорим в последните пет-шест години. За пример той даде Македония, където училище дори с 15 ученика гарантира еднакви заплати на учители и директори, но има допълнителни плащания.
Акцент в разговора беше поставен и върху друг проблем, произлизащ от делегираните бюджети – нежеланието на директорите да изключват проблемни ученици заради евентуална финансова загуба през следващата учебна година.
„Делегираните бюджети станаха един мощен генератор на агресията и на липсата на добро възпитание поради факта, че възнагражденията на учителите и директорите са обвързани с броя ученици. Така те правят всичко възможно да задържат учениците. В този ред на мисли агресията се задълбочи и виждаме докъде е стигнала, каза още Петров.
Как да се реши проблемът с училищата в малките населени места?
Вижте повече във видеото!