Текст и снимки: Нели Томова
Необикновена задача трябваше да решат 22-ма ученици по време на предизвикателството „Иновационен лагер“, което се състоя в края на миналата седмица в София – от онези задачи, които липсват в учебниците за средно образование, но имат пряка връзка с реалността.
Какво трябва да направи единайсетокласникът Станислав, за да положи основите на своята професионална и житейска реализация? В кой университет ще учи и каква специалност ще избере, за да получава в бъдеще висока заплата? Как може да припечелва по време на следването и какви умения трябва да развие, за да започне успешно кариерата и самостоятелния си живот?
Разделени в отбори от по 4 и 5 участници, учениците разполагаха с 4 часа и подкрепата на бизнес ментори от Метлайф, за да решат финансовия казус.
Състезанието е финален акцент от програмата за повишаване на финансовата грамотност „Разумни финанси“ - част от проекта LifeChanger „Знания, които променят живота“, в който си партнират застрахователната компания Метлайф и Джуниър Ачийвмънт.
През тази учебна година 27 доброволци от Метлайф България влязоха в ролята на учители и запознаха ученици от 18 училища в София, Варна, Бургас, Пазарджик и Враца с основните понятия от сферата на личните финанси. В рамките на иновационния лагер учениците получиха възможност да покажат какви знания и умения, свързани с финансовото целеполагане, са усвоили по време на обучението. С помощта на менторите от Метлайф те подготвиха презентации и представиха решения на казуса под формата на структуриран житейски и финансов план за следващите пет години от живота на Станислав.
За разлика от голяма част от предметите, които се изучават в среднообразователния курс, този проект има чисто практическа насоченост. Идеята е учениците да придобият знания и умения, които да им помогнат при взимането на важните решения в живота. Да им дадат по-ясна представа за конкретните проблеми и избори от финансово естество, с които след време неизбежно ще се сблъскат. Да бъдат по-информирани, подготвени и организирани, когато планират собственото си бъдеще.
„По наше време в училище нямаше такива извънкласни дейности, а те всъщност се оказват доста полезни“, казва Атанас Тодоров от Метлайф, доброволец в програмата и консултант по време на иновационния лагер. „Да работиш с деца е истинско предизвикателство, но и много позитивно преживяване. Това, което са научили за планирането на личните финанси, е изключително полезно и се надявам да успеят да го използват, когато планират собственото си бъдеще“, допълва той.
Колегата му Валентин Заяков, консултант в Метлайф и също доброволец по програмата, е убеден, че участието на учениците в проекта им дава стартова база, фундамент, върху който те могат да стъпят, за да изградят нещо стойностно или устойчиво, независимо в коя посока ще поемат, след като завършат.
„Обучението по финанси ми даде доста по-обширна представа за света, за това каква искам да стана, как да го постигна, какви доходи ще ми трябват, какви разходи ще имам. Помогна ми да погледна наистина рационално на нещата“, категорична е Гергана Христова, деветокласничка от 81. СОУ „Виктор Юго“ в София.
Мария Славкова от 10. клас на Бургаската професионална гимназия по туризъм твърди, че обучението доста е променило представите ѝ за финансите и поставянето на цели. „Осъзнах, че всичко се случва на етапи и че трябва да си по-организиран. Да работиш с много желание и стъпка по стъпка да вървиш към целта, която си си поставил“, казва тя.
По време на презентациите учениците развиха добре аргументирани алтернативи за бъдещето на героя на казуса – ще учи в родния си град, за да не плаща наем и да спестява за в бъдеще. Ще преподава частни уроци, за да може да ходи на лекции, но и да има допълнителен доход. Ще се ориентира към сферата на информационните технологии, защото там заплащането е високо.
Предложените решения показаха, че участието на учениците в програмата не е било напразно. Може би заради това в края на събитието, журито реши да награди два от представилите се отбори, вместо един.
„Тази инициатива попълва една много критична ниша, която образованието и възпитанието като съвкупност не винаги успяват да предоставят на децата ни. Тези деца доста често имат личен бюджет още преди да са завършили училище, но още по-често нямат знанията да го управляват", казва Иван Бешев, мениджър обслужване на клиенти в Метлайф.
"На образованието ни му липсва тази практична насоченост, от която младите хора имат нужда, а консуматорското общество от друга страна предлага много решения за разходната част, повечето грешни и подвеждащи. Децата трябва да знаят какво да правят с парите си, защото това е един от основните въпроси, който ще стои пред тях от момента, в който завършат училище. Изненадвам се приятно, че от година на година учениците стават все по-можещи и все по-знаещи, а съдя по това, което те влагат във финалната фаза като презентации по казус. Видяното ме кара да бъда оптимист“.
Мнението му споделя и изпълнителният директор на Джуниър Ачийвмънт Милена Стойчева, според която умението да целеполагаш е ключово в днешно време. „Всяка цел, която човек си поставя изисква финансов план, за да бъде реализирана. Затова финансовата грамотност е мисия на JA и сме щастливи, че имаме съмишленик в лицето на Метлайф България, с които вече трета година реализираме този проект. Миналата година постигнахме 51% повишаване на финансовата грамотност на учениците в проекта и сме щастливи да обявим, че тази година този процент е 61%“, казва тя.
Според Стойчева проектът има ефект в две посоки – от една страна, младите хора стават много по-уверени, получените знания им помагат да работят и да се развиват достатъчно информирано и в същото време това се отразява и на увереността и информираността на семейството като цяло.
Във връзка с това и като част от съвместния проект на Метлайф и Джуниър Ачийвмънт предстои да бъде проведено и представително проучване за финансовата устойчивост на българските домакинства. Резултатите от проучването ще бъдат оповестени на Младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди“, който JA организира традиционно в началото на юни. На същия форум учениците ще могат да представят и своите финансови и бизнес идеи, които в момента разработват с помощта на своите учители по програмата „Учебна компания“ на JA България.