От 15 септември тази година учениците в над 400 професионални гимназии и паралелки в средни и обединени училища ще се обучават по нови учебни планове. Те ще бъдат изготвени с активното участие на бизнеса, социалните партньори, директорите и учителите. Целта е съдържанието им да отговаря на изискванията на пазара на труда, съобщават от Министерството на образованието и науката.
Просветното министерство е разработило 92 варианта на учебни програми за начално и продължаващо професионално образование, и за придобиване професионална квалификация. Рамковите програми, които са публикувани в сайта на МОН, и стандартите за придобиване на квалификация, са основа за разработването на учебни планове.
Програмите дават възможност на ученик, започнал обучение по една професия, в следващ етап да продължи обучението си по друга професия от същото професионално направление, която се търси повече на пазара на труда.
Ако ученик е започнал своето обучение по професията "Машинен монтьор" например, след успешно завършен десети клас той може да придобие квалификация за заварчик, след 11-и клас - за основната си професия "Машинен монтьор", а след успешно завършен 12- клас - за машинен техник. Ако пък ученик е започнал обучение за работник в транспорта, би могъл да се специализира в мехатроника, за да получи по-висока степен на квалификация.
Рамковите програми са за младежите, които постъпват в професионалните гимназии и паралелки в осми клас през 2017, 2018, 2019 и 2020 година. Започналите професионалното си образование по-рано ще го довършат по досегашните планове.
Рамковите програми са разработени за дневна, вечерна, задочна и дуална система на обучение. В тях са посочени минималният брой на часове за видовете професионална подготовка. Фиксирани са необходимите часове за обща, отраслова и специфична професионална подготовка - теория и практика на професията.