Много държави в ЕС изпитват трудности да направят нужните реформи в ключови сектори, каквото е образованието. Това показват данните от годишното проучване на фондация Beterlsmann, посветено на социално-политическите промени, цитирано от EurActiv.
Няма значение дали става въпрос за вота за Brexit, избора на Доналд Тръмп или популярността на "Алтернатива за Германия" (AfD), резултатът е следствие от фрустрирането на маргинализираната работническа класа, посочва изданието.
Експертите са категорични - предприетите реформи не са дали търсения резултат за премахване на социалния дисбаланс.
В проучването са анализирани предприетите промени в няколко ключови области за периода от средата на 2014 година до началото на 2016 година. Става въпрос за реформите за борба с бедността, социалното изключване и дискриминацията, както и в сферата на образованието, заетостта и здравеопазването. Във всички сектори страните не изпълняват до 50% от предвидените на ниво ЕС промени.
Това е особено видимо за образованието - едва 1/3 от предвидените реформи са реализирани. А именно образователната система и ученето през целия живот са в основата на борбата с бедността и социалното неравенство, смятат във фондацията.
Всъщност много страни от ЕС, включително и водещата икономика Германия, допускат неизпълнение на предвидените реформи в този сектор, както и при интеграцията на чуждите граждани. Проблемът с чужденците е съществувал и преди, но с бежанската криза натискът върху системата е все по-голям.
Берлин има напредък в сферата на образованието, но усилията за привличане на децата на мигрантите в училище не са достатъчни, посочва се в доклада. Великобритания се движи около средното за ЕС по отношение на промените, но значителното увеличаване на таксите за университетите буди притеснения, че може да окаже значителен негативен ефект.
Социалният статут е от решаващо значение за успеха в училище в страни като Хърватия, Гърция, Унгария, Словакия, Испания и Финландия.
Има и добри практики - в Малта се борят успешно с ранното напускане на училище с гъвкави курсове за обучение. Финландия също въвежда нови методи за преподаване, които насърчават независимото учене на децата.
В някои страни от ЕС се наблюдава и отстъпление по отношение на борбата с бедността при чуждите граждани. В Дания например социалната подкрепа за търсещите убежище намалява, а не се увеличава. Но пък в Италия мерките за интегриране на чужденците са все повече, сочат данните на Beterlsmann.