IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българите изостават значително от другите европейци в социалните си умения

От Световната банка препоръчват образователната система в България да се промени, за да се развиват по-добре социално-емоционалните и познавателните умения

15:32 | 13.11.15 г. 3
Автор - снимка
Редактор
Българите изостават значително от другите европейци в социалните си умения

23 на сто от българските работодатели имат проблеми при запълването на свободните места с липсата на социално-емоционални умения на работниците. Това каза Виктория Левин от Световната банка на образователен форум, цитирана от БТА.

По думите й бизнесът отчита, че на българите им липсват два пъти повече в сравнение с другите европейци т. нар. „меки“ умения като компетентност за сработване с другите.

Познавателните и социално-емоционалните умения на българските работници са измерени с помощта на национално представително проучване BLISS от 2013 г. Включени са хора на възраст от 18 до 65 години.

Проучването показва, че капацитетът за познавателни умения намалява с възрастта и всички работници между 50 и 65 години имат по-ниски познавателни умения в сравнение с по-младите им колеги, изключение прави умението за четене на текстове. По-възрастните работници обаче компенсират с по-добри социални умения.

Мъжете и жените в България имат сходни познавателни умения, разликата е, че жените показват по-добри резултати при четенето на таблици и графики. Жените имат и по-добри резултати при социално-емоционалните умения, каза Виктория Левин.

По-добрите резултати при жените в "меките" умения обаче не им помагат особено при търсенето на работа, защото резултатите от проучването показват, че за заетостта при мъжете са важни повече уменията, докато при жените е важно най-вече образованието.

За жените е важно да са съзнателни на работа, докато за мъжете способността им да се променят, да се нагаждат към новите условия е по-важното умение, отчита проучването. Мъжете с фиксирано виждане за живота имат по-ниски приходи от тези, които искат да се променят.

От Световната банка цитираха данни, според които едва 38 на сто от децата от ромски произход между 3 и 6 години посещават предучилищни занимания. Само 15 процента от ромите мъже и 9 на сто от жените роми завършват училище, като и за двата пола е от изключителна важност близостта на местоживеенето им до училището.

Левин препоръча на тези, които оформят образователната политика на страната, да променят така системата, че да се развиват по-добре социално-емоционалните и познавателните умения на учениците.

Намаляването на неравенствата в ранното образование, ранно включване на бедните, уязвимите и маргинализираните групи също беше препоръка, около която се обединиха всички участници във форума.

Българската образователна система е силно разделяща българските ученици на база на социално-икономическото положение на семейството, отчете още Виктория Левин. По думите й е характерно деца от семейства с еднакво материално положение да посещават еднакви училища, разделянето започва в първи клас, но най-силно е след седми.

Образованието прекъсва цикъла на бедността, то е пътят към упражняване на всички останали човешки права и напредъка на държавата, заяви Мария Хесус Конде, представител на УНИЦЕФ в България. Според данни от 2013 година на УНИЦЕФ в България 1000 деца годишно никога не влизат в образователната система, а около 7 000 деца отпадат на година от училище, преди да достигнат четвърти клас. По данните на организацията отпадането е особено подчертано в по-горните класове от пети до осми - до 20 на сто от всички деца през 2013 г. са отпаднали.

Според УНИЦЕФ достъпът до образование е белязан от етнически неравности - 23,2 на сто от ромските деца не посещават училище, а момичетата от ромски произход е по-вероятно да отпаднат от образователната система. От УНИЦЕФ започват кампания за популяризиране на новия закон за предучилищно и училищно образование, тъй като според организацията със законодателната промяна се въвеждат важни демократични принципи за включващо образование, за участие на деца, родители, учители, директори при формирането на държавните стандарти. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:24 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 0
redcretin
преди 9 години
Оттам не знам, ама за момента сте третокачествена неквалифицирана работна ръка.... по-зле няма накъде.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 3
STRAHO
преди 9 години
"От Световната банка препоръчват образователната система в България да се промени, за да се развиват по-добре социално-емоционалните и познавателните умения"===И това предполагам според тях /нашето правителство едва ли проявява каквато и да е самоинициатива без санкция от Вашингтон/, ще бъде постигнато, чрез драстично намаляване на хорариума по ключови предмети, водещо до невъзможност за кандидатсване в европейски университети /нашите също ще са под въпрос/!??? Странна логика. Да видим до къде ще ни доведат съветите от там!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още