Пет примера за добри мениджърски решения, довели до успеха на някои от най-големите компании в света
Във време, в което икономиката на една страна се намира в тежка ситуация, компаниите трябва да се възползват от възможността за агресивен растеж, заяви в рамките на конференцията Grow Now професорът по мениджмънт от London Business School Джон Мълинс.
По думите му повечето средно големи компании се развиват много по-бавно, отколкото техните създатели биха искали. Причините за това са много, включително и това, че самата Европа не се развива с желаните от всички темпове. Основния проблем обаче експертът вижда в липсата на достатъчно добър бизнес модел.
Мълинс смята, че е изключително важно за компаниите не само да мислят за основния си план за развитие. Той призовава всички мениджъри винаги да имат предвид какво биха правили, ако им е необходим план Б, защото често именно той се оказва ключът към успеха.
„План А рядко ще ви отведе там, където искате. Затова обърнете внимание на план Б“, заяви той.
Според Мълинс най-важното за една компания, която е все още малка, но иска да расте, е да направи няколко важни стъпки. Първата е да потърси примери за компании, преминали по пътя, който тя иска да извърви, и да се поучи от тях. Втората е да открие такива, чиито стъпки не бива да повтаря.
Не на последно място, мениджмънтът трябва да вярва в доброто бъдеще на компанията и винаги да е готов да реагира достатъчно гъвкаво и адекватно на факторите на външната и вътрешната среда.
Мълинс разкри как пет компании са успели да постигнат всичко това. Техният успех се крие в това, че силата им е съсредоточена само в един от елементите на бизнес модела. Ето и самите фирми, от чийто опит можете да научите много за промените в бизнес модела и това колко важни са те за растежа на компаниите.
Пълният списък вижте в галерията
Как успехът на една компания често минава през промяната на бизнес модела ѝ
1 / 5
1. Apple
Там, където едни виждат катастрофа, други виждат възможност за развитие
Когато се появява на бял свят, Apple е компания, която оперира на пазара на компютри. Въпреки че потребителите харесват продуктите ѝ, това не се оказва достатъчно компанията да постигне желаните от нея резултати. Идва момент, в който фирмата осъзнава, че се нуждае от истинска промяна. Способността на Стив Джобс да вижда възможности дори в най-сложните ситуации се оказва ключова за успеха на Apple, тъй като той решава да насочи компанията към музикалната индустрия.
По същото време последната търпи именно промени в бизнес модела и мнозина се опасяват, че тя се превръща в потъващ кораб, тъй като дигиталното разпространение на музика се оказва сериозно препятствие пред физическите носители. Според Мълинс това, което Стив Джобс прави, е да погледне трезво на случващото се извън компанията му.
Той разглежда успешния Walkman на Sony и разбира, че пазарът на музика има големи шансове да оцелее. Обажда се на барабаниста на прочутата група Eagles и го кани да опита новосъздадената платформа iTunes. По същия начин се свързва с много други музиканти, а по-късно и със самите звукозаписни компании, предлагайки им сламката, от която толкова се нуждаят. Самият той обаче не е убеден, че новият модел ще проработи.
„Джобс прави внимателни стъпки, за да получи отговори на всичките си въпроси“, твърди Мълинс. Всъщност само за ден iTunes успява да продаде над 1 млн. дигитални копия на песни. Ключът към бъдещия успех се крие именно в прословутия Walkman. Защото Джобс разбира, че iTunes трябва да предлага продуктите си на изключително ниски цени. За да печели Apple, са необходими скъпи устройства, на които да се слуша тази музика. Така се ражда iPоd. Останалото е история.
Снимки: архив Ройтерс
Още галерии
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в
Google News Showcase.