Акциите ви губят от стойността си. Искате да ги продадете, но не можете да се преборите с колебанията дали да го направите сега или по-късно, когато загубите може и да са, но може и да не са по-големи. Единственото, което искате, е да продадете тези активи, да запазите капитала си и да реинвестирате парите в по-печеливша ценна книга. При идеални условия вие винаги щяхте да постигнете тази цел и да продадете в правилния момент.
За съжаление не е така в реалния живот. Нека разгледаме защо продажбата е важна и след това да говорим как стратегията за продажба работи за всеки един тип инвеститор.
Заблудата на критичната точка
Когато дот-ком балонът се пукна през есента на 2000 г. и пазарът започна прехода си към мечи пазар, инвеститорите се вцепениха. Много от тях даже не реагираха, докато стойността на тяхното портфолио не се понижи с 50-60%.
Няма абсолютно никаква гаранция обаче, че акцията ще се върне обратно на същата си стойност. На практика изчакването на достигане на критичната точка – моментът в който печалбата е равна на загубата – може значително да влоши вашата възвращаемост. Като демонстрация на значението от намаляване на загубите, може да посочим следния пример - ценна книга, която е поевтиняла с 50 на сто, трябва да се увеличи със 100%, за да достигне тази точка! Много инвеститорите понякога подминават тази проста математика и позволяват загуби, които са по-големи, отколкото осъзнават. Те погрешно вярват, че ако акция се понижи с 20 на сто, тя просто трябва да се увеличи със същия процент, за да стигне критичната точка.
Да вземем следния пример: Ако акцията, която сте купили, е струвала 100 лв. и цената й падне с 10%, тя вече струва 90 лв. За да се върне до нивата от 100 лв., тя трябва да поскъпне с 11 на сто. И така нататък:
Процент загуба | Необходим ръст за достигане критичната точка |
10% | 11% |
15% | 18% |
20% | 25% |
25% | 33% |
30% | 43% |
35% | 54% |
40% | 67% |
45% | 82% |
50% | 100% |
Това не означава, че такова възвръщане никога не се случва. Понякога цената на акцията може да е била подложена на несправедлив натиск. Дългият период на изчакване на обрата (около 3 до 5 години) обаче означава, че акцията замразява пари, които е можело да бъдат използвани за по-перспективни акции. Винаги мислете в контекста на бъдещия потенциал – не може да направите нищо по отношение на миналото, но може да се откопчите от него, съветва Investopedia.
Най-добрата атака е добрата защита
Шампионите по спортни дисциплини имат едно общо нещо помежду си – добрата защита. Този принцип може да се приложи и на фондовия пазар. Няма как да спечелиш, ако нямаш предварително изготвена стратегия, за да се предпазиш от прекомерни загуби. „Предварително”, защото преди или в момента на покупката е времето, когато можете да помислите ясно защо бихте искали да продавате. Преди да купите нещо, все още не сте развили никаква емоционална привързаност към него, така че е по-вероятно да вземете рационално решение. Веднъж станали притежатели на нещо, ние позволяваме на емоции като алчност и страх да застанат на пътя на добрата преценка.
Гъвкава стратегия за продажба
Класическата аксиома на инвестирането в акции е да потърсите качествени компании на подходяща цена. Следването на този принцип прави по-лесно разбирането защо няма прости правила за продажба и покупка – това рядко се свежда до нещо толкова просто като промяна в цената. Инвеститорите трябва също да вземат под внимание характеристиките на самата компания. От друга страна, има много различни типове инвеститори, които може да предпочитат да инвестират в подценени компании или такива с потенциал за растеж.
Стратегия за продажба, която е успешна за някого, може да не проработи за друг. Да вземем например брокер с краткотрайни инвестиции, който поставя стоп ордер при спад от 3 на сто в цената на акцията – това е добра стратегия за намаляване на големи загуби. Тази стратегия може да бъде използвана и от брокер с дългосрочни инвестиции (3-4-годишни). Тук обаче процентът на спад ще е много по висок, например 15 на сто в сравнение с този в първия случай. Оказва се, че ефективността на стратегията намалява с увеличаване на хоризонта на инвестицията.
Ако обмисляте продажба, първо си задайте тези три въпроса: „Защо сте купили акцията?“, „Какво се промени?“, „Промяната засяга ли съображенията, заради които сте инвестирали в компанията?“.
Този подход изисква да познавате стила си на инвестиране. Ако сте купили дадена книга, защото чичо ви е казал, че ще поскъпне, ще имате проблем при вземането на най-доброто решение за вас. Ако обаче сте вложили някаква мисъл в инвестицията, тази рамка ще помогне. Първият въпрос ще е лесен. Купихте ли акция на дадена компания, защото е имала солиден баланс? Компанията разработвала ли е някаква нова технология, която един ден би внесла фурор на пазара? Каквато и да е причината това отвежда до втория въпрос: Промени ли се причината, заради която купихте акциите? Ако цената на акция е паднала, обикновено има причина за това. Съществува ли все още качеството, което първоначално сте харесали в компанията или компанията се е променила? Важно е да не ограничавате анализа си само до първоначалните причини за покупка. Прегледайте всички последни заглавия, свързани с компанията, и потърсете събития, които потенциално биха омаловажили причините за инвестицията. Ако след известно изследване установите същите качества като преди, запазете позицията.
Ако сте открили промяна, продължете с третия въпрос: Толкова ли е съществена промяната, че не бихте купили акция на компанията отново? Например, това променя ли бизнес модела на компанията? Ако е така, е по-добре да продадете ценната книга, тъй като бизнес плановете на компанията значително се отклоняват от причините, на които се базира първоначалната ви инвестиция. Запомнете, че не трябва да допускате да се привържете емоционално към компанията и умните решения за продажба ще стават все по-лесни.
Подходът на инвеститор в подценени компании
Нека демонстрираме как един инвеститор в подценени компании би използвал този подход. Стратегията изисква задълбочено проучване на фундаментите на компанията.
Защо купихте акциите?
Нашият инвеститор купува акции на компании със съотношение P/E (цена на акция/печалба на акция) от последните 10% на пазара и ръст на печалбата от 10 на сто годишно.
Какво се промени?
Да кажем цената на акция е намаляла с 20%. Повечето инвеститори биха потръпнали от такава загуба. Нашият инвеститор обаче не продава само заради спада в цената, но и заради фундаментална промяна в характеристиките, направили компанията привлекателна. Този инвеститор знае, че е необходим анализ, за да се определи дали ниския P/E и високата печалба все още са налице.
Промяната засегна ли съображенията, поради които инвестирахте в компанията?
След изследване как или дали компанията се е променила, инвеститорът ще открие, че компанията преминава през две възможни ситуации: вероятно все още има нисък
P/E коефициент и висок ръст на печалбата, или вече не отговаря на тези условия. Ако все още изпълнява критериите, заради които е направена инвестицията, инвеститорът ще задържи книжата си. Всъщност даже може да закупи повече акции, защото те ще се продават на по-ниска цена. При всяка друга ситуация инвеститорът вероятно ще продаде акциите и ще се надява да минимизира загубите.
Няма универсално правило
Този подход може да се използва от всички стилове на инвестиране. Инвеститор, който залага на ръста на компанията например, просто ще има различни критерии за оценяване на акциите. Разгледахме този подход само като пример. Той изисква мисъл и самостоятелна работа от ваша страна, за да гарантирате, че тези принципи максимизират ефективността на вашия стил на инвестиране.