Рьолоф Бота е изиграл съществена роля в изграждането на две от най-успешните интернет компании - YouTube и PayPal. 33-годишният инвеститор е натрупал бързо състояние за компанията Sequoia Capital благодарение на закупуването на YouTube от Google за 1,65 млрд. долара (Sequoia е осигурила рисков капитал на компании като Google, Yahoo!, Paypal, Electronic Arts, YouTube, Ometric, Insider Pages и е един от първите инвеститори в Cisco Systems, Oracle и Apple, бел. ред.), а през 2002 г. eBay купува PayPal, където Бота е бил финансов директор, за 1,5 млрд. долара. По-новите му инвестиции включват AdBrite, Insider Pages, Meebo, Xoom и Zappos.
Бота е научил няколко трика, с които може да увеличи броя на привличаните потребители, и то без да дава пари за реклама. Единият от тях е да станеш "заразен", пише списание Forbes.
Много хора смятат, че думата "заразен" може да се замени с израза "от уста на уста", т.е., че продуктът или услугата са толкова добри, че хората са "принудени" да говорят за тях на свои приятели. Но "заразен" в случая означава нещо повече. Google и Amazon.com са много добри интернет компании, но те не са „заразен“ бизнес.
Бота обяснява, че в единия случай той може да препоръча на някого да пазарува например от Zappos (сайт за продажба на обувки, бел. ред.), защото услугата е много добра. Случай на „вирус“ или „зараза“ обаче имаме, когато човек трябва да влезе в системата, за да я използва. Например, ако някой ти изпрати видеоклип на YouTube, трябва да отидеш на сайта, за да го видиш, допълва той.
"Истинският "заразен" бизнес е като болест - трябва да се предава от един човек на друг, а вторият да го прихване, след което и той става носител на заразата", коментира Бота.
Той дава няколко примера за такива компании. В системата на PayPal, ако някой изпрати на друг човек пари, вторият трябва да се регистрира на сайта, за да може да получи сумата. Ако пък някой получи покана за нечие събитие (например рожден ден) в електронната си поща чрез сайта Evite, то той трябва да влезе в сайта, за да види подробности като място и час на партито. На същия принцип работят сайтовете за изпращане на картички онлайн.
Skype е друг пример за "заразен" бизнес - в началото единственият начин да се обадиш безплатно чрез сайта е бил човекът, на когото звъниш, също да е регистриран в Skype.
Също като Бота основателите на YouTube са "възпитаници" на PayPal. Създавайки YouTube, те са искали да възпроизведат същата "заразна" e-mail стратегия, за да привлекат нови потребители. Затова и YouTube е направен така, че всички линкове да са много кратки - не по-дълги от един ред. Идеята е линкът да не се пренася на нов ред и така евентуално част от него да бъде съкратена. Неправилно копираните линкове са сигурен начин да бъдат отблъснати евентуалните потребители, пояснява Бота.
По думите му първоначално YouTube е създал базата си от потребители именно чрез електронната поща.
Бота добавя, че един бизнес трябва да е "заразен" от самото начало, да е "замесен" с тази идея, а не да се внедрява подобна стратегия, след като продуктът вече е на пазара.
Другият съвет, който Бота дава, е: Присламчете се към конкурентите, за да спечелите и тяхната аудитория. Той дава за пример партньорството на Google с портали като Yahoo! и AOL, които са получили достъп до технологията за търсене на Google, а търсачката, от своя страна - до техните клиенти. В края на краищата потребителите започват да "заобикалят" порталите и да отиват направо на сайта на Google.
Достъп до базата от потребители на голяма компания може да се получи и без нейното знание или одобрение. PayPal е спечелила милиони нови потребители, "промъквайки" се в аукционите на eBay, без да е подписала каквото и да е споразумение за партньорство с компанията.
Според Бота това е станало по следния начин - eBay използва софтуерна платформа с отворен код, което означава, че всеки продавач може да вкара собствения си HTML код като икони и брояч на посещенията страницата си за продажби. Така PayPal създава програма, която позволява на купувачите в eBay да използват като опция бутон за плащания чрез PayPal. До момента, когато eBay решава да купи системата за плащане, PayPal е внедрил бизнеса си толкова дълбоко, че клиентите на eBay не са искали да чуят за друга услуга, коментира Бота.
По подобен начин YouTube се е вмъкнал в MySpace и други сайтове за социални контакти и блогове. И така "заразата" се разпространява, заключава Бота.
Вижте всички статии от категория Обучение