Никога не е било по-лесно, отколкото сега, да съставите идеалния си работен график и да го договорите с шефа си. Пандемията от COVID-19 промени корпоративните политики така, че повечето големи компании вече предлагат на служителите си гъвкавост да работят както в офиса, така и от вкъщи. BlackRock Inc. изисква например наличие в офиса три дни в седмицата, а Apple Inc., която през декември отложи планираното завръщане в офиса на 1 февруари за неопределено време заради омикрон варианта, избра три конкретни дни за работа в офиса: понеделник, вторник и четвъртък.
Но въпреки че служителите жадуват за време за срещи с хората и отдават приоритет на производителността, те също така предпочитат по-свободни варианти от предлаганите донякъде структурирани хибридни графици. Предпочитанията варират.
Екстровертните колеги, трудните пътувания до офиса и грижите за децата могат лесно да наклонят хибридните графици към дома или офиса. Хората обаче имат работен ритъм, а моделите на стадото са показателни - и изненадващо последователни. Ето какво установяват от Bloomberg BusinessWeek след допитване до десетки работници.
Два дни в офиса. Когато имат възможност да избират, повечето офис служители предпочитат да са в офисите два дни седмично. Някои от тях предпочитат тези дни да са един след друг, но повечето ги разделят. „Обичам да идвам в офиса, защото е по-лесно да провеждам мозъчни атаки лице в лице с колегите си“, казва Брандън Муратала, акаунт мениджър в Murphy O'Brien, фирма за връзки с обществеността в Лос Анджелис, която изисква явяване само два пъти месечно. Той идва във вторник и сряда. „За мен е много по-ефективно да обучавам младши служители или нови членове на екипа в офиса, когато те могат да се учат от мен, докато седят един до друг. По-лесно е да се създаде фирмена култура лично“.
Служителите, които обичат да ходят три дни в седмицата до офисите, са предимно мениджъри, служители, работещи с клиенти, и такива с работа, свързана с много хора. „Винаги се опитвам да влизам в корпоративната сграда в понеделник, вторник и сряда“, казва Бартек Бонецки, ръководител на отдел „Хора“ в компанията за биометрична фотография Passport Photo Online, базирана в Бялисток, Полша. „Това ми дава повече сили да започна седмицата по този начин и по-бързо влизам в работен режим“.
Мениджърите, които възнамеряват да върнат служителите си изцяло в офиса, е добре да обърнат внимание: от всички анкетирани служители само един човек предпочита да работи пет дни в офиса - заради домашните му условия, които не са благоприятни за работа.
Дните за работа в офиса варират. Служителите казват, че обичат да избират работните си дни в зависимост от нуждите на организацията. Джена Карсън, партньор в уебсайта за лични финанси Money Lucid, избира да ходи на работа в понеделник и петък, когато според нея в нейния бранш е най-натоварено. "Това е от полза за компанията."
Ричард Форд, съосновател на фирмата за корпоративни данъци Hart Accounting Services в Онтарио, изисква от служителите си да се явяват два пъти седмично в офиса. „Напоследък забелязвам, че четвъртъците стават все по-популярни“, казва Форд, който смята, че това помага на екипа му да финализира лично задачите за тази седмица. Много от срещите с клиенти също обикновено се насрочват във вторник, сряда и четвъртък, което привлича работещите с клиенти.
С малко подканяне служителите посочват, че изборът им до голяма степен е продиктуван от личния им живот. Самият Форд предпочита да работи в офиса в сряда, за да може да вземе децата си след училище. Марк Бромхол, основател на южноафриканската услуга за информация за цените на складове StorageBuddy, планира офисната си дейност с активности след работа. „Четвъртък е социален ден, което означава, че често се срещам с приятели за напитки след работа“.
Шарън ван Донкелаар, главен маркетинг директор на Expandi - консултант за LinkedIn - изгражда графика си около онлайн курсове за професионално обучение. „Аз лично обичам графика си“. казва тя. „Оценявам времето, което получавам, за да се съсредоточа върху курсовете и задачите си. Нямаше да мога да го направя, ако работех по редовен график“.
Продуктивните понеделници са на мода. Ако сте си мислили, че хората се бавят с работата у дома, помислете отново: Работниците избират мястото, където понеделниците им ще бъдат най-продуктивни. Това означава, че хората, които се занимават с проекти, обичат да работят от вкъщи. Фирмата за дигитален маркетинг Structured Agency изисква от служителите да се явят на заседание на персонала в сряда в 14:00 ч., а иначе е гъвкава. В понеделник офисът е тих. „Политиката ни на отворени врати ни показа, че в понеделник служителите се стягат, за да започнат да изпълняват седмичните си цели“, казва управляващият директор Ник Шакелфорд. Служителите със социална или екипна дейност са склонни да идват в офиса в понеделник.
Популярни са петъците с работа от вкъщи. Ако пандемията е предизвикала един категоричен седмичен навик, то това е ранното започване на петъците вкъщи - и ранното им приключване, за да се откъснат служителите за уикенда в ранния следобед. Но това не е възможно за хората в компании, които са заети в петъците. „Шефът ми изисква от мен да работя в понеделник и петък в офиса, защото това са двата най-натоварени дни от седмицата", казва Томас Хокинс, мениджър съдържание в Electrician Apprentice HQ.
Популярността на петъците вкъщи е създала подгрупа от работници, които се наслаждават на тишината на предимно празните офиси. „Обикновено петъците са най-трудният ден за поддържане на мотивацията, така че свежата смяна на обстановката ме зарежда с енергия и ме кара да се радвам още повече, че ще се прибера у дома", казва Карсън, който работи „от рано до късно“.
Работните дни в офиса не са съкратени. Пандемичните сътресения не са разклатили концепцията за работа от 9 до 5. Дори служителите, които идват само за една сутрешна среща, са склонни да останат през целия ден, въпреки че се измъкват предимно след около седем часа, а не след осем или девет. С изключение на тези дни в офиса, работното време на някои служители става все по-нетрадиционно.
„Някои от служителите ни работят от 8 до 16 часа, други - сутрин и вечер“, казва Девон Фата, главен изпълнителен директор на компанията за уеб дизайн Pixoul, която изисква от служителите си да се явяват в офиса за две седмични срещи. „Имам един служител, който работи изключително през нощта, с изключение на тези срещи“.
Главните изпълнителни директори все още се приспособяват към всичко това. „Като главен изпълнителен директор аз съм в офиса повече от всеки друг", казва Фата. Той далеч не е сам. „За мен няма ограничение за работата ми в офиса", казва Мерилин Гаскел, основател на търсачката True People Search. „Понякога си тръгвам рано, понякога работя в офиса до късно. Работя дълги часове, за да съм сигурна, че всичко е наред“. Нейните служители вече не работят същите часове - но я приканват да се отпусне. „Те ми се обаждат по телефона да обядвам с тях“.
преди 2 години 1.А след като хората стават неефективни, защо не започват да ги уволняват? А и в офиса да не съм по-ефективен - обяд от минимум 1 час без да смятаме кафето след това(вкъщи е за 15 мин) ..да не говорим за безсмислени разговри, кафета и ходения до тоалетна.2.Абсолютни личностни бенефити - като съм хоум офис, си говоря само с хората, с които имам служебни разговори, или с които ми е приятно да разговарям :)Според мен радетелите за хоум офис са тези, които нямат достатъчно личен живот и го запълват с комуникация на работното място. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Зависи от сферата. По т1. ще ти кажа, че това не е факт навсякъде - имам колеги които са далеч по-продуктивни вкъщи отколкото на работа (където имат повече време за размотаване по коридорите, до кафенето, за цигари навън и т.н). По т.2 и т.3 ще ти кажа, че тези проблеми започнаха да се появяват след масовото използване на "социалните" мрежи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години на парно съм... дотирано от държавата, некви проблеми? А до офиса все едно не плащам за бенз! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години от 2014 имам хоум офис, верно не всеки ден и няма нищо такова... сега идвам в офиса щото няма хора, и няма трафик но ако беше пълен, 100 пъти по добре щеше да си седя у нас. Няма разлика в продуктивноста ! Доказано е статистически! Има проблем само с онбординга отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години в къщи требе да ръгаш у кюмбето , налЕ ... па и тоалетната артия върви ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Хаха, започнаха да омекват желаещите да си седят вкъщи. Първо бяха заплахите, че щели били да напускат. Проблемът със седенето вкъщи има 3 огромнии негативни последствия 1. За работодателя - хората стават НЕЕФЕКТИВНИ след известно време вкъщи. И това не подлежи на съмнение. 2. Личностен проблем - хората стават пасивни, негативни, асоцоални и отпуснати медузи. 3. Огромна социална вреда за обществото, идваща от липса на истинска комуникация, дори и между половете. Изолацията, която хоум офиса причинява ясно се вижда при ай ти бранша, тези, които постоянно са на хоум офис, само ги вижте. А Гугъл, Амазон и Фейсбук сигурно са загубени, че да кажат на служителите back to office, нали?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години При нас е така - офис, вкъщи или между двете, но трябва поне 2 дни седмично да си в офиса. Тия които са вкъщи, пак могат да ходят в офиса, но нямат право да ползват паркинга, тъй като местата там са ограничени (освен ако няма свободни места, което е рядкост). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дано да остане това... сега е в пъти по спокойно в офиса ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар