През последните години интересът към иновациите и внедряването на дигитални решения в обществената сфера расте с бързи темпове на глобално и регионално ниво. Образователната система традиционно е един от най-чувствителните сектори, в който ефективното използване на предимствата на дигитализацията може да рефлектира върху най-голям брой хора и да реши техните конкретни проблеми.
Един успешно реализиран проект у нас доказва, че дигиталната промяна в учебната среда може да се случи с помощта на активни публично-частни партньорства. В столичното 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ в София вече функционира електронна платформа за столово хранене – алтернатива на остарялата система, базирана на хартиени купони. Родителите проверяват седмичното меню и заплащат онлайн обяда на своето дете чрез зареждане на електронната карта, с която учениците получават порцията си в училищния стол.
Новаторският проект „Здравословно училище“ е плод на партньорството между Mastercard, ОРАК Инженеринг и общинското 119-о средно училище. Електронната система за столово хранене вече предоставя редица удобства за училищната администрация, родителите и децата.
„Иновацията прави процеса по управление на столовото хранене много по-ефективен за училищната администрация. Получаваме положителна обратна връзка от родителите, защото вече не са принудени да чакат на опашка всяка седмица, а могат да осигуряват училищния обяд на своето дете онлайн в удобно за тях време. Освен това, електронната карта, която получиха учениците ни, дава сигурност на родителите, че детето им ще се храни, а няма да изхарчи джобните си пари за друго“, изтъква Диян Стаматов, Директор на 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.
За него е важно, че с внедряването на електронната система е успял да повиши сигурността в сградата на училището. „Досегашната система създаваше рискове за сигурността, тъй като бе свързана със струпване на голям брой родители и външни хора и често със създаване на напрежение. Електронната система ни позволи да ограничим достъпа на външни хора до сградата и така да повишим сигурността на територията на училището“, допълва бившият заместник-министър на образованието и един от модерните български мениджъри в сектора.
Диян Стаматов споделя още, че децата се вълнуват от използването на технологията. Той е убеден, че по този начин училището помага за насърчаването и развитието на технологичните им умения от най-ранна детска възраст. Такива, каквито ще са им необходими в бъдеще, когато ще работят и живеят в още по-дигитализирана среда.
Всъщност Диян Стаматов е първият директор, който се гордее с въвеждането на тази удобна платформа, но той самият разкрива, че проектът е дигитално облачно решение и лесно може да бъде въведено от всички училища в страната, които искат да направят процеса по осигуряване на училищно хранене много по-удобен и ефективен.
Благодарение на един от партньорите по проекта – Mastercard, използвайки новаторската система българските родители допринасят, без да инвестират допълнително свои средства и усилия, за осигуряването на по-добро бъдеще на деца в нужда. За всеки закупен през онлайн платформата за хранене на 119 СУ с карта Mastercard обяд, компанията дарява за своя сметка средства на фонда на Световната продоволствена програма на ООН (World Food Programme) за осигуряване на едно училищно хранене за дете в Руанда. Осигуреният училищен обяд позволява на деца в рискови общности, като тази в Руанда, да останат в училище и да учат, вместо да излязат отрано на пазара на труда. Това има дългосрочни ползи както за личното им развитие, така и за бъдещия им принос към обществото. Според проучване, проведено от WFP и подкрепено от експерти на Mastercard, инвестицията от 1 долар в училищно хранене води до икономическа възвръщаемост от 3 до 10 долара.