Каква е перспективата за България?
Според Безуханова България има големи ползи от глобализацията. „Българският пазар има своите ограничения и специфика, но глобалният процес е шанс за България да се възползва от глобалните пазари и възможностите на тази нова среда. Има много смисъл да се положат усилия за подкрепа на стартиращия и иновативен бизнес, независимо че в момента той няма голяма тежест в икономическата статистика в България“, каза тя, като защити думите си с малко статистика. Днес само 22% от българските компании имат експортен потенциал. В същото време 91% от стартиращите в момента компании таргетират външни пазари. “Тук има един потенциал, за който всички ние заедно трябва да се погрижим“, подчерта тя.
В проучването се отбелязва още, че достъпът до нови технологии е дал възможност на много компании в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) да изпреварят своите западни конкуренти, често прескачайки цяло поколение технологии. Пример за това са телекомуникационните мрежи и банковите системи, които на много места в региона са доста по-напреднали от своите конкуренти в Западна Европа.
Но новото предлагане предполага и ново търсене. 48% от българските бизнес лидери очакват увеличение на броя на служителите си през следващите 12 месеца. Търсят се повече хора и повече технологии. Съществуват опасения сред глобалната работна сила, че технологиите ще елиминират някои работни места и ще увеличат безработицата.
„Хората се страхуват от роботизацията, но ние ще продължаваме да търсим служители и то все по-квалифицирани“, коментира от своя страна Ксавие Марсенак, президент на Telus International Europe.
Българските бизнес лидери също така споделят, че въпреки технологичния напредък те все още се нуждаят от повече хора. Само 15% планират да намалят броя на служителите си и в едва 20% от случаите причината е автоматизацията. Даже нещо повече, българските бизнес лидери ценят повече уменията, които не могат да се копират от машини.
На пазара в България обаче има недостиг на креативни и иновативни лидери, а търсените от компаниите умения са много трудни за намиране. 83% от изпълнителните директори у нас признават, че много трудно намират хора с нюх към креативността в сравнение със 77% на глобално ниво. Дигиталните умения обаче изглеждат по-малко проблематични, тъй като само 44% от тях казват, че е трудно да намират и наемат такива служители спрямо 52% за световните лидери.
Според Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на „Актавис – компания на Тева“, образователната система може да помогне на бизнеса в това отношение. Но бизнеса също може да развива различни умения. „В развитите пазари бизнесът и образователната система си говорят и подготвят съвместни системи“, заяви той, като подчерта, че все още България представлява атрактивна алтернатива. „За това трябва много бързо да създадем качества, които можем да продадем на бизнеса в глобално ниво“, заяви Хаджидончев.
Свързаността има и своята тъмна страна. Според авторите на изследването тук се появява въпросът с дигиталното доверие и сигурността в един взаимносвързан свят. 57% от българските бизнес лидери споделят, че за бизнеса е по-трудно да запази доверието в един по-дигитален свят. Освен това, повечето лидери споделят, че начинът, по който управляват личните данни, ще ги отличи от останалите компании на пазара – 54% в България спрямо 64% на глобално ниво.
Дългосрочните победители в света на технологиите ще са тези, които успешно могат да ги навигират, като в същото време запазят човешкия елемент.
преди 7 години Шюшляци ша викаш на майка си и баща си. На малкият пръст на левият крак не можеш да се качиш на тези хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар