Когато преди почти три години, през есента на 2012 г. 19-годишните тогава Стефка Йотова от Ботевград и нейната връстничка от Своге Людмила Паунова се срещат в Техническия университет, двете студентки по стопанско управление не подозират, че може стартират съвместен бизнес. „Веднага се сдушихме – имаме общи идеи и разбирания за нещата“, спомня си днес Людмила.
И когато техни преподаватели в университета им казват за конкурсите за учебни студентски и ученически компании на Джуниър Ачийвмънт, двете не се колебаят дълго, преди да се пробват.
През миналата година тяхната студентска компания Upgrade U участва за първи път в състезанието, като печели наградата за екип. Тогавашната им идея е за лесно преобразяване на стари и непотребни мебели в нови по поръчка на клиента. „Представихме био бюро, направено от плота на бивше детско креватче. Иновативното е, че не се изхвърлят старите мебели, а плотовете им се преправят за нови мебели. Така се пестят средства и се опазва околната среда“, разказва днес Людмила. „Освен това клиентите ще си спомнят чрез бюрото за тези отминали детски години. Така този спомен може да ги съпътства дори през целия живот“, пояснява и Стефка.
Новата им идея, в която безспорно се крие бизнес потенциал, отново е свързана с децата. Става дума за пренасянето на мотиви от народни приказки върху спално бельо за малчугани, като по този начин различни герои от българските народни приказки ще приспиват децата. В идеята се крие и социална отговорност, защото по този начин уникалните завивки могат да направят българските приказки още по-интересни за децата и да им предадат народната мъдрост, с помощта на която да формират моралните си възгледи.
„Идеята ни хрумна спонтанно, докато седяхме в университета до един прозорец и мислихме какво можем да направим. Започнахме брейнсторминг за нови проекти. Решихме да заложим на социалното предприемачество. Преди няколко месеца бях по един проект за социално предприемачество в чужбина, където видях много интересни идеи, които хем помагат на обществото, хем са доходоносни. И там имаше подобен чаршаф с изрисувани насоки и указания за това как се гледа бебе. Така ние доизменихме идеята, като първоначално смятахме да нарисуваме приспивни песни, но след това решихме, че с приказки ще се получи по-добре“, пояснява през усмивка Стефка.
Двете момичета възнамеряват да показват в проектите си само български приказки, и то по-малко известни, за да ги популяризират и направят отново актуални. По този начин децата се запознават с традиционни герои от българския фолклор, но приказките не са под формата на хартиен носител с цената на изсечени дървета, или на електронен носител, който изморява очите.
„Ако заложим на това да правим чаршафите ръчно, каквато е идеята ни, това ще се превърне в бутиков продукт. А за такъв има и целева аудитория - частни детски градини, в които родителите държат на доброто образование, на грижите за децата, на това да се ползват еко и био продукти. Смятаме, че ако с някоя от тях започнем съвместна дейност и поне пробват, нещата ще се получат“, твърди Людмила, която е по-творческата натура от двете.
Upgrade U не се нуждае от сериозни начални инвестиции. Двете момичета няма да наемат персонал, защото ще изрисуват спалното бельо сами. Поне първоначално няма да им трябват и средства за наеми, тъй като ще продават стоката си онлайн. Предвиждат и възможността евентуално да изложат някой експонат в арт кафета и други места, където може да се срещнат изложени творби. Първоначално няма да се нуждаят и от високи инвестиции в реклама, като ще заложат предимно на онлайн популяризация, социални мрежи и маркетинг от уста на уста.
„Засега имаме прототип, който показваме пред избрана аудитория, както и идеи и скици за следващите ни чаршафи“, казва Стефка. Двете могат и да експериментират допълнително, като например на един спален комплект, за чието изрисуване са нужни около пет дни, да има изрисувана не една, а поне две приказки.
„Да си успешен предприемач за мен значи да започнеш от нищото нещо, за което смяташ, че има перспектива. Но с достатъчно труд, познания и правилни контакти да успееш да реализираш нещо полезно“, добавя пред Investor.bg Стефка. Тя е благодарна на Джуниър Ачийвмънт за контактите, за обученията по презентационни умения и за подкрепата като цяло. „Това бе много ценен опит, който ще запомня“, твърди младият предприемач.
В началото на юни Стефка и Людмила спечелиха почетното второ място в Националното състезание на Джуниър Ачийвмънт България за "Най-добра учебна компания за студенти". А ние им пожелаваме успех в опита им да пренесат героите от народните приказки на хиляди детски чаршафи.
Вижте проекта в галерията на Investor.bg
преди 9 години Браво на децата! Само че в Китай на това му викат "производство на чаршафи с цветни щампи" а не "start-up". Дано да не разберат и индийците за тази идея, че ще е голяма конкуренция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да, би било голям пробив :) ако някоя фабрика за чаршафи се сети да го направи и си увеличи продажбите. Тези двете красавици обаче, с ръчното рисуване на Хитър Петър на бутикови чаршафи по-скоро се чудят с какво да спечелят финансиране на стартъп или да идат на "обмяна на опит" А голямото предимство в случая е голям недостатък, защото ако някоя тревненска тъкачница например реши да ги пусне в масово производство, след като прочете статията, тези с идеята могат да си пийнат студена водица и да се оплачат на арменския поп отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Фантазията е ключов фактор за добрия предприемач или инвеститор. Голямо предимство на използването на герои от българските народни приказки е, че за тях няма нужда да плащат авторски права за разлика от героите на Дизни и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Hm, и на мен ми харесва идеята. ДОсега не съм попадал на такива неща, може и да нямат конкуренция. Засега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Прекрасна идея е това. И бих си купил, само да ги изкарат на пазара. Даже няколко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Буууу глупостите ми дойдоха в повече. Абе кво стана с онова франсе, дет беше измислило соларни паркове да изглеждат като дървета? отговор Сигнализирай за неуместен коментар