Ebay е най-неиновативната компания от Портфолио 2024, а това забави много развитието ѝ в последните години. Иронията е, че акциите ѝ са доста атрактивни сега заради разделянето ѝ на две компании. Очакванията са пазарната капитализация на Ebay и Paypal да е около 34 млрд. долара за всяка, при сегашна капитализация от 68 млрд. долара. Разделени на две, новите компании ще станат по-лесни за поглъщане от големите играчи. Ebay изглежда подходяща за Alibaba покрай амбициите на китайците да завладеят света в този сегмент.
Кандидатите за Paypal ще са много, защото оценката на компанията може да достигне 100 млрд. долара според Елон Мъск, един от легендартните основатели на концерна. Сумата ще зависи от това, дали новите играчи като Squarе, ще вземат значителен дял в сектора на електронните разплащания. Сериозна заплаха за Paypal е и стартиралата нова услуга на Apple за разплащания чрез телефона. Като се има предвид опита на гиганта и огромната маса потребители на iPhone, може да очакваме, че Apple Pay ще вземе сериозен пазарен дял в този сектор с огромен потенциал за растеж.
Amazon е много близко до момента, в който ще направи “дрон”-революция в доставките, а това ще промени съдбата на спедиторските фирми, които в последните години имат голям ръст на бизнеса благодарение на бума в електронната търговия. Иронията е, че точно лидерът в този сектор - Amazon, може да ги “изхвърли” от бизнеса, ако голяма част от доставките започнат да летят към дома ни с тези безпилотни апарати.
Нека да разгледаме сега и два старт-ъпа, основани преди около 5 години, които имат голям потенциал след 10 години да бъдат сред най-големите IT компании в световен мащаб. Това са Uber и Airbnb.
Uber е приложение за повикване на такси, като целият процес се навигира чрез смартфон. Услугата нашумя много покрай уличните протести в Лондон, Берлин, Париж, Милано и Мадрид. Срещу компанията има много силен натиск, защото поставя традиционните таксита на “колене” и прави революция в начина, по който може да се предвижваме.
Това кара инвеститорите да се надпреварват в желанието си да участват в увеличението на капитала на Uber. При последното увеличение на капитала през юни 2014 г. компанията получи 1,.2 млрд. долара, което прави оценка от 18,2 млрд. долара след инвестицията. Uber има огромен потенциал да навлезе и в други логистични услуги, като доставки на стоки, което от своя страна може да промени много сектори.
Airbnb е услуга за наемане на жилища, на стая или легло, и също е под натиск. Властите в Ню Йорк, Берлин и Париж обявават, че дейността на фирмата е незаконна, тъй като е в нарушение с местните закони. Това показва колко силна става популярността на услугата.
Airbnb е заплаха за Priceline и единственото решение за играч N1 в сектора е придобиването на Airbnb, но цената вече е "солена" и бързо се покачва. През октомври старт-ъпът бе оценен на 13 млрд. долара спрямо оценка от 10 млрд. долара през април. Лидерството на Priceline идва изцяло от придобиването на сайтове, които доминират в някой сегмент, така че ще бъде интересно дали Airbnb ще успее да остане независима?
Но нека обобщим и разделим компаниите в три групи. В първата ще бъдат тези, които са с най-добри позиции да имат най-иновативните продукти през 2024 г. : Google, Amazon и Applе.
В първата група със сигурност ще присъства някой старт-ъп като Uber, но подобни прогнози по принцип са доста спекулативни.
Във втората група са компаниите с добри шансове - Facebook, Twitter, LinkedIn и Netflix.
В третата група са тези с по-малки шансове - Microsoft, Ebay и Priceline .
Накратко - Google, Amazon и Applе са с най-големи шансове да бъдат сред лидерите на 2024 г., защото през годините те са доказали, че могат да налагат успешно нови продукти, без да губят способностите си да бъдат иновативни.
Бъдещето на компаниите обаче в огромна степен зависи от това как ще се представят финансово, а от там респективно каква ще е съдбата им през 2024 г.
Материалът е част от поредицата „Как да инвестираме? Съветите към синовете ми!” от Любомир Леков, основател на Инвестор.бг
преди 10 години Мисля че все пак следва да внимаваме с понятието "технологични" Някои от тези компании не развиват никаква технология, а развиват услуги, други пък имат съвсем малко технология в себе си. Гугъл, Майкрософт и Ейпъл СА технологични да, там технологията е основното. Останалите не са точно това. За сметка на това забравяме синия гигант, а той никога не бива да се забравя, когато говорим за технологии. Забравяме също арогантият оракул, който изглежда мачка в технологично отношение и единствено оттеглянето на Лари има сила да го спре отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Apple използва дизайна, вертикалния модел за контролиране на хардуера и софтуера, и поставя безмилостен фокус върху клиентите, изключвайки други неща Microsoft разчита на високите умения за програмиране на своите служители и на монопола в областта на софтуера, за да се опита да се навре на нови пазари - като търсене и музика.Google се фокусира върху е бързата и ефективна реакция с помощта на силата на анализ на данни, чрез което взема решения и над,минава конкуърентите си отговор Сигнализирай за неуместен коментар