За обикновения наблюдател пазарът изглежда отново е в турбуленция, след като това бе изтъкнато и от председателя на Федералния резерв Бен Бернанке. Така ли е това наистина разследва за MarketWatch Марк Хълбърт, основател на Hulbert Financial Digest.
Лесно може да се види защо движенията на пазара през юни са били по-големи от обичайните. От 20-те сесии през месеца в 16 водещият борсов индекс Dow Jones завърши с изменение от над 100 пункта – чак през ноември 2008 г. е имало подобна статистика. През този март, например, това се случи само в две сесии.
В дългосрочна перспектива обаче юнските колебания не са необичайни. Оказва се, че измененията в процентно изражение на Dow Jones са сравними с тези от последните няколко десетилетия.
През юни индексът се е променял с повече от 1% дневно в 6 сесии, като от 2000 г. насам средният показател е 6,4 сесии, а от създаването на Dow през 1896 г. - 5,2. Т.е. волатилността през миналия месец не е била висока, а тази от предходните е била ниска.
“Макар че пазарната волатилност несъмнено е непостоянна в краткосрочен план, то няма доказателства, че в днешно време тя е по-висока срямо който и да е друг период”, коментира Уилиъм Шуърт, професор по финанси и статистика от Университета в Рочестър.
Инвеститорите се опасяват, че повишената волатилност ще доведе “мечи” пазар. Макар че в миналото някои от най-волатилните месеци са били отчетени по време на “мечи” пазар, изследване на Hulbert Financial Digest показва, че в исторически план няма значима корелация между волатилността в даден месец и представянето на пазара в следващите.
Също така има тенденция периодите на силна волатилност да са групирани (автокорелация – бел. ред.), т.е. през юли е по вероятна волатилност близка до високата юнска, отколкото до ниската от предните месеци.
Алън Тимерман, професор по финанси от Калифорнийския университет, прави аналогия с въздушната турбуленция. Ако тя настъпваше напълно случайно би трябвало по време на целия полет да сме със закопчани колани. Но понеже това не е така, пилотът ни приканва да ги сложим след първото разклащане на самолета и ни казва да ги махнем след като въздушната среда се стабилизира.